Radar · Miljö

Stora modeföretag kopplas till Amazonas avskogning

Lädermärket Coach är ett av de företag som kan kopplas till avskogningen i Amazonas.

En ny studie som tittat närmre på modeföretagens leveranskedjor avslöjar att mer än 50 välkända märken ligger i riskzonen för att bidra till avskogning i Amazonas. Det handlar framför allt om kopplingar till leverantörer av lädervaror.

Modeindustrin blir alltmer angelägen om att framstå som hållbar, men de många komplexa leveranskedjorna gör att flera företag i själva verket stjälper mer än hjälper. En studie genomförd av Stand.earth i samarbete med Slow factory visar att kända modeproducenter som LVMH, Prada, H&M, Zara, Adidas, Nike och New Balance har flertalet kopplingar till verksamheter som bidrar till Amazonas avskogning, rapporterar The Guardian.

Boskapsindustrin är den enskilt största orsaken till avskogning av Amazonas och modeindustrin är en viktig kugge i läderexportmaskineriet. Det handlar framför allt om handeln med garverier och företag som är inblandade i produktion av läder eller lädervaror.

Av de 84 företag som undersöktes hade exempelvis mer än 50 varumärken flera kopplingar till Brasiliens största läderexportör JBS, som är kända för att vara inblandade i avskogning, samtidigt som de nyligen har satt upp ett mål om noll avskogning till 2035, vilket mötts med skepsis från miljögrupper.

Löften ekar tomt

Liknande löften gäller för flera av modeföretagen, vilket gjorde att resultaten föll sig en smula förvånande för forskarna.

– När en tredjedel av företagen har någon form av policy på plats skulle man kunna vänta sig att det skulle ha en effekt på avskogningen. Men avskogningstakten ökar, så riktlinjerna har ingen faktisk påverkan, säger Greg Higgs, en av forskarna bakom rapporten, till The Guardian.

Allt fler modehus har börjat experimentera med alternativa material i till exempel väskor eller skor, och det är ett tillvägagångssätt som förr eller senare måste bli det primära, kommenterar Céline Semaan från Slow factory, som är en organisation för klimaträttvisa.

– I slutändan måste vi hitta andra lösningar och alternativ till läder som inte är djurbaserade eller plastbaserade. Med de resurser som modeföretagen har finns det verkligen inga ursäkter, säger Semann till The Guardian.

Läs mer:

H&M – miljöhjälte eller bov?