Glöd · Ledare

Sex miljoner ton betong som vi inte behöver

Den stora cementfabriken i Slite hänger fortfarande i luften. Även om Högsta domstolen skulle ta upp Cementas överklagan, och även om Cementa skulle få rätt där, är det sedan en lång process fram till ett tillstånd – eller ett avslag. Deras nuvarande tillstånd att bryta kalk runt Slite skulle hinna gå ut, säger Jonas Ebbesson, professor i miljörätt vid Stockholms universitet, till Ny teknik.

Cementa försöker pressa fram en lagändring så att de kan få ett tillfälligt förlängt tillstånd. Men de har också bett om förlängt tillstånd i sin överklagan till Högsta domstolen, så regeringen kan inte göra så mycket – de kan inte gärna blanda sig i ett pågående rättsfall. Och även om de skulle föreslå en lagändring tar det också mycket längre tid än till den 31 oktober, när tillståndet går ut, enligt Jonas Ebbesson.

Så Cementa har dubbelsjabblat, men deras kunder i bygg- och betongbranscherna ropar i kör att de vill ha sin cement och de vill ha den av Cementa. Annars är det något fel på lagen. Och oppositionen till höger passar på att ställa regeringen mot väggen.

– Det här handlar ju om tillväxt och investeringar för att klara klimatmålen. Det är väldigt viktigt att man snabbt hittar en lösning, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth till Ny teknik.

Tillväxten och klimatmålen – ja, prioritera ner tillväxten så blir klimatmålen lättare att nå. Men där är vi inte än.

Här och nu skulle regeringen kunna titta närmare på en av de där investeringarna, nämligen höghastighetstågen. De ska susa fram på banor av sex miljoner ton betong, som ska skära genom landet hur som helst, genom nästan orörd natur, genom kulturmiljömärkta områden, och sedan troligen stanna långt utanför stan man skulle till. Och nyttan för klimatet är omstridd.

Betong består till cirka 14 procent av cement, så sex miljoner ton betong blir 840 000 ton cement. Mer än en tredjedel av Cementas totala årsproduktion i Slite. Så om cementbristen är ett problem i hela samhället kan man börja där. Tänk om angående höghastighetstågen, bygg ut och rusta upp de vanliga järnvägarna.

För övrigt finns det en ny kanadensisk metod som kan ersätta cementen i betongen, vilket sätter den ”klimatneutrala” cementfabrik som Cementa planerat i Slite i ett annat ljus. Simsalabim kan det visa sig oerhört onödigt att ändra lagar för att jämna vägen för det stora cementbolaget.

På balkongen växer nyzeeländsk spenat, som smakar väldigt likt svinmållan som någon har rensat bort från våra gamla ställen.

Sverigedemokraterna stickar på en ny offerkofta till valkampanjen: Det är synd om alla som inte får hetsa på Youtube!