Energi · I blickfånget

Dra sitt skräp till stacken

" Jag blev förvånad över hur snabbt människor engagerade sig.

Backpackern Tijmen Sissing förfärades över hur skräp och smuts invaderade de platser han besökte. Till slut tog han saken i egna händer och började städa. I dag har hans initiativ Trashpackers växt till en internationell rörelse som bestämt hävdar att aktion i liten skala kan åstadkomma stora förändringar.

Alla kan göra skillnad. Det låter som en klyscha men är devisen som Tijmen Sissing stenhårt följer. Argument som att ”det kvittar väl om jag har ett sugrör i min drink, det kommer användas förr eller senare ändå” biter inte på den 29-årige holländaren, som helt sonika kommer bemöta dina undanflykter med ett gammalt hederligt ”tänk om alla resonerade som du!”.

– Det är något som har gått fel när man kallar vissa människor för social influencers. De beskrivs som en elit som har möjlighet att påverka, men sanningen är att du kan göra skillnad var du än befinner dig. Vi behöver omdefiniera vad påverkan är, det handlar om att göra det du kan göra, inte om hur stort det är, säger han.

I Tijmen Sissings fall handlar det om att plocka skräp. När han började resa runt i Asien 2012 blev han chockad över hur stränder och andra platser mer liknade soptippar, och när han återvände 2017 hade problemen bara växt. Han diskuterade situationen med andra backpackers men insåg att prat inte skulle leda någon vart och började därför nästa dag att plocka skräp ur floden i Phnom Penh i Kambodja.

Företaget drog viss nyfikenhet till sig och när Sissing tog sig an en nedskräpad strand i Malaysia fick han snart hjälp av lokalbefolkningen. Redan senare samma dag hade ett videoklipp av städningen blivit, som det heter, viralt.

– Jag blev förvånad över hur snabbt människor engagerade sig. Jag tror inte på att peka finger eller att ha som princip att inte plocka upp efter andra, det är ett gemensamt ansvar som vi har.

Sedan dess har Tijmen Sissing fortsatt sitt korståg mot plast på fel plats genom att tillsammans med andra resenärer och lokalbefolkning arrangera så kallade clean-ups. I dag är Trashpackers en växande organisation dit människor kan vända sig för att få hjälp att skapa egna clean-ups.

Ett argument som ofta hörs när det gäller olika medborgarinitiativ eller bara huruvida konsumenten ska välja att köpa ekologiska livsmedel eller inte är att för mycket ansvar hamnar på individen istället för på producenter och de politiskt styrande.

Tijmen Sissing är av åsikten att det är ett gemensamt ansvar mellan alla parter.

– Alla spelar sin roll i det här och kanske är individen viktigast eftersom vi beslutar vad regeringen gör, åtminstone i en fungerande demokrati. I det avseendet blir regeringen viktigast för om det inte finns sophantering, infrastruktur eller återvinningsprogram så slutar det med ett skräpigt land. Och producenterna har också ett stort ansvar att till exempel välja en plast som går att återvinna.

Trashpackers arbetar också med en mer långsiktig vision där utbildning är en betydelsedull pusselbit. Här får Tijmen Sissing nytta av sin tidigare sysselsättning som organisationspsykolog.

– Här i Holland har många skolor som policy att straffa barnen genom att låta dem plocka skräp. Det gör att de lär sig att koppla ihop skräpplockning med någonting dåligt, det skapar en norm om detta som något negativt när det i själva verket är positivt. Det är en norm och en policy vi måste ändra på.

Trashpackers vill snarare förmedla budskapet att skräp kan vara värdefullt och att det är omistligt att ha en genomtänkt sophantering. För att förbättra skräpplockningens dåliga rykte håller de till exempel på att omvandla vissa delar av sin hemsida till en app som ska göra det hela mer till ett spel eller en lek, så kallad gamification eller spelifiering, för att uttrycka sig med moderna termer.

Ett certifieringssystem för hotell och vandrarhem är en annan taktik som ska göra resebranschen mer medveten om problematiken.

Hur ser han då själv på flygresor, och sitt eget resande?

– Mina sponsorer kompenserar för koldioxidutsläpp, det är givetvis inte en fullständig kompensation men det är något. Och om jag reser till Asien tar jag ett flyg och sedan förflyttar jag mig med buss och tåg, eller liftar till och med. Här hemma använder jag inte bil, jag har inte ens körkort.

Han fortsätter.

– För att vara uppriktig, jag ser det som att jag investerar en flygning för att åstadkomma något större. Jag får höra det här ofta medan många turister aldrig får frågan. Jag investerar för att göra skillnad! Men jag försöker minska flygandet och vi behöver till exempel satsa mer på tågtrafiken, där händer det mycket i Europa just nuf.

Utifrån den egna upplevelsen att vilja ge något tillbaka till de platser han besöker – i det här fallet genom att befria dem från skräp – vill Tijmen Sissing höja medvetenheten hos var och en som reser. Turism kan ha negativ inverkan på ett samhälle och Trashpackers vill uppmuntra till internationella och interkulturella utbyten och relationer. I grunden kvarstår övertygelsen att det inte råder någon motsättning mellan globala ambitioner och att verka på den kvadratmeter där man för närvarande befinner sig.

– Underskatta aldrig effekten av små och enkla handlingar, avrundar Tijmen Sissing.

Som att plocka upp det där sugröret, från någon annans dryck, från marken.

Katarina Andersson

Fakta Tijmen Sissing och Trashpackers

Grundare och CTO (Chief Trash Officer) av Trashpackers, en organisation med bas i Holland.
Trashpackers var ursprungligen ett individuellt initiativ för städning av resmål populära bland backpackers, som i dag samarbetar med och sponsras av bland annat resebyråer, universitet, ölbryggerier och fönsterformgivare.
Organisationen samordnar och arrangerar clean-ups över hela världen och arbetar med utbildning och andra medel för ökad medvetenhet om global nedskräpning.