Radar · Miljö

EU:s vätgasplaner leder till fossilt beroende, menar gröna partier

Vätgas kan allt mer komma att användas som drivmedel för bilar.

Intresset för vätgas som energibärare har förnyats och förstärkts när medvetandet om klimatkrisen blivit allt större. Men när EU vill utveckla användandet av väte håller man fortfarande en dörr öppen för oljeindustrin, menar kritiker.

I veckan presenterade EU-kommissionen en strategi för användande av vätgas i energisystemen. Planerna sträcker sig fram till 2050 och består av planer på att öka produktionen av vätgas för att stimulera användandet av vätgas i framförallt industrin och för transporter.

Vätgas kan användas för att ersätta fossila bränslen i industrier som i dag är beroende av stora mängder fossila bränslen, som stålindustrin och inom kemibranschen. Gasen kan användas för att driva tåg och bilar och ersätta naturgas genom att använda gammal infrastruktur.

Kritiker av planen menar att det inte räcker att fokusera på vätgasens fördelar när den väl är producerad, dessa är inte särskilt kontroversiella. Den stora stötestenen är själva produktionen. EU lämnar öppet för att använda stora mängder fossila bränslen, så mycket som 76 procent, under hela processen.

– Vätgas kan ha en roll i omställningen av Europas ekonomi och näringsliv – men då måste den vara 100 procent förnybar. Den vätgasstrategi kommissionen presenterat i dag ger tyvärr fortsatt utrymme för fossil energi. EU-kommissionen borde fokusera på investeringar i 100 procent förnybar energi, vilket både bidrar till klimatomställningen och skapar jobb, säger Europaparlamentariker Jakop Dalunde.

Samtidigt naturlig och bedräglig process

Det är en av naturens allra enklaste processer, en av förutsättningarna för liv på jorden. Väte och syre reagerar med varandra och bildar vatten. Under reaktionen frigörs värme som ger energi till olika processer. Eftersom det inte ingår något kol bildas ingen koldioxid under förbränningen och rätt utfört bildas inga andra växthusgaser heller.

Problemet är att få tag på vätet. Väte är inte en energikälla i strikt mening. Det behövs energi för att utvinna det, ungefär som när man laddar ett batteri. Det enklaste och vanligaste sättet är elektrolys, att skicka elektricitet genom vatten. Vattenmolekylerna splittras då och delas upp i väte och syre i gasform. När väl vätet är separerat från andra gaser går det att lagra, vilket är en av lockelserna med produktionen, för att sedan användas istället för bensin eller diesel till exempel.

Det betyder att miljöeffekten är helt beroende av hur den elektricitet man använder är producerad. Kommer den från fossila bränslen är rätt lite vunnet. Olja är i dag den allra vanligaste energikällan vid framställningen, vilket leder till att stora mängder växthusgaser sprids i atmosfären.

Inbyggt beroende av fossila bränslen

Rapporten talar om tekniker som ska använda fossila bränslen som man ska ta bort klimatavtrycket från genom olika tekniska lösningar. Men för den gröna gruppen i EU är detta inte ett hållbart alternativ och representanter för gruppens partier har uttalat sig kritiskt om fossilindustrins roll i arbetet med att ta fram strategin.

– Naturgaslobbyn har haft massivt inflytande på EU:s vätestrategi, har Michael Bloss från Tysklands gröna parti sagt.

Medan kommissionen gör det mycket tydligt att ren vätgas måste komma från förnybara källor vill de fortfarande investera i väte producerad med hjälp av fossila energikällor, påpekar han. Svenska Miljöpartiet har gjort samma iakttagelse och kommer med liknande kritik.

– Vätgas är inte en magisk kur som plötsligt trollar bort klimatförändringarna. Det är märkligt att kommissionen prioriterat att ta fram en särskild strategi just för vätgas, när det saknas motsvarande strategi för att möjliggöra investeringar i solceller – ett energislag som alltid är 100 procent förnybart säger Europaparlamentariker Pär Holmgren (MP).

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV