Radar · Miljö

Ökat pris på kol fick tyska utsläppen att minska

Tyska Autobahn.

Till skillnad från de svenska, sjönk de tyska koldioxidutsläppen drastiskt förra året.

Enligt analytiker från den tyska tankesmedjan Agora Energiewende, beror det på ett ökat koldioxidpris inom EU:s utsläppshandel. Något som fått företag att bränna mindre kol, till förmån för naturgas, rapporterar nyhetsbyrån AFP.

Minskningen uppgick till 6,5 procent – att jämföra med Sveriges mer blygsamma minskning som uppgick till 1,8 procent.

Även andelen förnybar energi i Tyskland har ökat kraftigt, från 38,2 procent av energikonsumtionen till 42,6 procent 2019.

Klimatmålet för 2020 inom räckhåll

Att utsläppen nu tagit ett dyk, gör att landets klimatmål för 2020 inte längre ses som orealistiskt att nå. Till dess ska utsläppen ha sjunkit med 40 procent jämfört med de nivåer som var 1990. Med minskningen 2019 ligger den nivån nu på 35 procent, vilket innebär att en minskning på samma nivå under 2020, gör att klimatmålet nås.

Men trots ökad miljömedvetenhet i landet och en positiv trend vad gäller utsläppen, finns också orosmoln. Landets ekonomi är starkt beroende av bilindustrin, där stora satsningar gjorts på bränsleförbrukande SUV:ar. Något som också ses som en orsak till varför utsläppen från vägar ökade förra året, enligt Agora Energiewende.

Det finns också de som anser att miljömålen är för lågt ställda. Miljörörelser kampanjar för mer ambitiösa mål och påpekar att de nuvarande inte sätter Tyskland på väg mot 1,5 graders uppvärmning, vilket är målet i Parisavtalet.