Radar · Djurrätt

KFC: Veganlanseringen som kom av sig

KFC är världens näst största snabbmatskedja.

I början av året basunerade snabbmatskedjan KFC ut att de skulle satsa veganskt. Men satsningen kom av sig – på grund av corona, enligt företaget.

I början av december besöker Syre en av Sveriges tolv KFC-restauranger och försöker beställa en vegansk rätt. Rätterna omtalades ju redan i januari och skulle lanseras under året.

Det går inte så bra.

– Vi har inga veganska rätter tyvärr. Men vi jobbar på det, säger tjejen i kassan i den ljusa ganska folktomma restaurangen som luktar av friterad kyckling.

Syre mailar Jesper Hollstrand, marknadschef för KFC i Sverige och frågar vad som hänt med veganlanseringen.

Jesper Hollstrand är marknadschef på KFC Sverige, som lanserades här för fem år sedan
Jesper Hollstrand är marknadschef på KFC Sverige, som lanserades här för fem år sedan. I dag finns tolv restauranger här. Foto: KFC

– Vår plan var att lansera en vegansk bucket och burgare under våren i år men tyvärr förändrades allt för oss som för många andra i och med corona. Vi drog till och med ner på vårt befintliga sortiment ända fram till augusti, säger han.

När planerar ni lansera de veganska rätterna?

– Allt har stabiliserats för oss efter sommaren och vi har tillsammans med KFC i Holland nu tänkt oss att lansera en vegansk bucket till sommaren 2021 istället. Det är tänkt att vi ska testa produkten under våren på en restaurang för att sätta alla rutiner ordentligt innan den lanseras överallt.

Men det kan bli ännu mer uppskjutet, enligt Jesper Hollstrand.

– Allt beror självklart på hur utvecklingen blir med corona. Om till exempel hela samhället skulle stängas ner i Sverige under våren kommer vi tyvärr att behöva skjuta på lanseringen ytterligare.

Dokumentär uppmärksammade plågeri

KFC är världens näst största snabbmatskedja efter McDonalds. Namnet står för Kentucky fried chicken och KFC är alltså känt för sina friterade kycklingrätter.

En kedja som helt bygger på att djur exploateras är aldrig populär bland djurrättsengagerade. Men KFC har fått extra mycket kritik på grund av hur just deras kycklingar behandlas. BBC-dokumentären “Billion dollar chicken shop” avslöjade 2015 allvarliga missförhållanden i en brittisk kycklingfarm kopplad till KFC. Och KFC använder över 700 miljoner kycklingar varje år.

Dokumentären ledde till massiv kritik och till att KFC till slut sommaren 2019 meddelade att de ska ta ett större ansvar för kycklingarna genom att arbeta enligt European chicken commitment. Det betyder bland annat att kycklingarna ska få berikning i form av sittpinne och att de ska få tillgång till en mer normal dygnsrytm med dagsljus och bättre belysning.

Kycklingarna som KFC använder har ofta fotinflammationer och svårt att gå
Kycklingarna som KFC använder har ofta fotinflammationer och svårt att gå. Bilden visar kycklingar på en uppfödning i Sverige 2005. Arkivbild. Foto: Stefan Lindblom/TT

– Beslutet från KFC kommer göra skillnad för hela 72 miljoner kycklingar. Kan en sådan här bjässe ta mer ansvar för att djuren ska ha det bättre så kan alla företag det, sa Nathalie Söderström, ansvarig för företagsrelationer på Djurens rätt, i samband med KFC:s ställningstagande.

Men i somras meddelade KFC att mer än en tredjedel av kycklingarna från farmerna i Storbritannien och Irland lider av smärtsam inflammation i fötterna, som gör att de får svårt att gå.

Testats men inte lanserats

Det är knappast troligt att veganer skulle börja vallfärda till KFC på grund av två veganska rätter. Men om man tänker sig en blandad grupp, till exempel en familj eller ett kompisgäng där någon/några älskar KFC:s friterade kyckling och någon/några är veganer, skulle det innebära att alla kan äta sig mätta på samma ställe.

I Syres fall blev resultatet nu att vi gick över till Max och beställde deras No chicken-burgare.

Och antagligen kan lanseringen göra att några köttätare också provar de veganska rätterna. De har redan testats på restauranger i Nederländerna och USA under 2019 och 2020 och fått blandade recensioner, både entusiastiska och mer skeptiska. Recensenten Irene Jiang i tidningen Business insider skriver: ”Min dom: medan Beyond fried chicken inte smakar exakt som kyckling, är det tillräckligt nära för att tillfredsställa den som är sugen på kyckling.”)

I Kina laserades veganska ”kyckling”-rätter i slutet av oktober på 2 600 Dicos-restauranger, i samarbete med en lokal producent. Dicos beskrivs som Kinas motsvarighet till KFC. De veganska rätterna är nuggets och burgare som ska efterlikna kyckling.