Energi · Mat med Jenny

Köttföretagens kunskaper en möjlig fördel för veganmat

Ärtor, bondbönor, sojabönor och kikärtor är det nya röda för köttindustrin.

Veganer som hängt med i flera decennier vet att växtbaserade produkter ofta saluförts av vegoinriktade företag, genom varumärken som Nutana, Alpro och Anamma. Men nu är det köttföretagens tur att ta plats.

Antalet kött- och komjölksorienterade företag som satsar på egen produktion av växtbaserade livsmedel ökar. I Finland lanserar köttgiganten HK Scan ett eget veganskt sortiment under våren, med planer även på Sverige. Norska motsvarigheten Fatland bygger en ny anläggning för växtbaserade livsmedel och producerar redan i dag fem-sex ton vegetariska produkter i veckan.

”Jag ser ingen anledning till att köttindustrin inte ska investera i vegetariskt. Jag har aldrig hört att bönderna, våra 5 000 råvaruleverantörer, har reagerat negativt på det” har Fatlands vd Terje Wester sagt till Stavanger Aftenblad.

Samma händer i flertalet länder i Europa. Här i Sverige syns företag som Lönneberga och Valio i vegodiskarna. Även varumärken som vi kanske förväntar oss vara helt vegetariska, kan ha en köttproducent i ryggen, som nya Peas of heaven från Härryda Karlssons Chark.

Ärtan står i fokus

Gemensamt för många uppstickare är den gula ärtan. Ett företag som satsat på den är Melkers chark i Falun, som producerat charkprodukter i fem generationer. Bland annat tog man plats i Guinness rekordbord efter att ha tillverkat världens längsta falukorv. Makabert, kanske många veganer tänker, men likväl har Melkers satsat på vegansk produktion.

– Vi ser ett ökande intresse för vegetarisk kost. Vi tror att det vid den här typen av produktion är viktigt att ha med sig ett produktionskunnande vilket vi har förvärvat under 130 år. Dessutom har vi maskinpark och lokaler som är väl anpassade för den här typen av produktion. Sist men inte minst är vi intresserade av god mat och vi är övertygade att vi kan tillföra något till den här sektorn, säger Pär Olsson, vd för Melkers chark.

Just nu pågår utveckling inom korv och skivad smörgåsmat. Det är framför allt storkök som är målgruppen och färdiga till försäljning är ärtbaserade middagsbollar.

– Vi visste att vi inte vill ha soja som grund, bland annat för att vi säljer till offentlig sektor och soja är en allergen. Dessutom, efter att ha testat ett antal olika produkter, tyckte vi att kvaliteten på produkter tillverkade av ärtprotein vida överstiger den av sojabas, säger Pär Olsson.

Planen är att produkterna även blir tillgängliga för konsument i framtiden. Frågan är hur produkter från ett charkföretag tas emot av veganer, men det oroar inte Melkers.

– Jag hoppas att veganerna ser positivt på det. Att fler bidrar med vegetarisk kost borde uppskattas av målgruppen, tror Pär Olsson.

Bidrar med lång erfarenhet

Melkers har anor från 1800-talet. Riktigt så länge har inte Hans Mathiason hållit på, men 25 års erfarenhet av produktutveckling hos företag som Dafgårds och Atria är ändå en merit. Sedan ett och ett halvt år tillbaka är hans titel Head of taste & texture på den välkända vegoproducenten Food for progress.

Han är övertygad om att hans erfarenhet av köttproduktion har stor betydelse i framtagandet av nya produkter.

– Jag har jobbat både med produktkvalitet och produktionsoptimering, som i allra högsta grad är relevant även för en växtbaserad livmedelstillverkning. Att jag sedan har lång erfarenhet av produktutveckling, där smak, konsistens, textur och ekonomi ligger i fokus, gör att man har en bred kunskapsbank som är nödvändig. Det handlar ju väldigt mycket om att ta fram en produkt som kunden tycker är så bra att hen kommer att vilja köpa flera gånger, men också om att kunna producera den på ett effektivt och produktionssmart sätt, säger Hans Mathiason.

Hans Mathiasin, Head of taste & texture på Food for progress
Hans Mathiasin, Head of taste & texture på Food for progress. Foto: Katja Michaelsen

Han första avtryck var en vegansk korv med knackigt skinn. Han anser att segmentet inom växtbaserad korv är ett område som hittills varit relativt underutvecklat. För att passa det växande intresset för veganska produkter – inte bara hos veganer – är det viktigt att ha en bra känsla för textur och konsistens, menar han.

– Jag är övertygad om att vi måste dra ner på köttkonsumtionen och äta en mer varierad kost, både för oss själva men också för klimatet, därför valde jag att börja jobba med växtbaserade livsmedel. För mig som produktutvecklare är det dessutom en spännande vidareutveckling där jag kan applicera min kunskap men inom ett lite nytt område, säger Hans Mathiason.

Växtbaserat för klimatet

För att kunna ställa om från kött till vego i den takt som behövs, är det bättre att alla hjälper till i den omställningen snarare än bromsar den, menar han.

– Växtbaserad mat är ju en av de stora megatrenderna inom mat just nu, och självklart är det inte något som köttindustrin kan blunda för.