Radar · Arbetskritik

Ojämlikt för elever och dubbeljobb för lärare i coronakrisen

Tomt klassrum under coronatider.

En ny enkät från Lärarförbundet visar att distansundervisning kan leda till fler arbetsuppgifter för lärare och skapa en undervisning med ojämlika villkor. Det rapporterar SVT Nyheter.

Enkäten, som 3 499 lärare har svarat på och som genomfördes mellan 31 mars och 6 april, visar att nästan hälften av högstadieeleverna från familjer med låg socioekonomisk status har dåliga förutsättningar hemma för att klara av distansundervisning. Det bedömer svarande lärare.

Däremot antas så gott som alla elever från familjer med hög socioekonomisk status att ha goda förutsättningar för att klara av den här typen av undervisning. Uttryckt i siffror: 96 procent av den här elevgruppen.

– Det riskerar att öka den problematik vi redan har med likvärdigheten och visar att det finns ett digitalt utanförskap som spelar roll när man är hänvisad till distansundervisning, säger Johanna Jaara Åstrand, ordförande för Lärarförbundet, till SVT Nyheter.

Exempel på faktorer som kan göra det svårare med distansundervisning för elever från en socioekonomisk miljö med sämre villkor: Trångboddhet, otrygga hemförhållanden och sämre tillgång på digital teknik.

– Många elever har mobiler men långt ifrån alla har datorer och internetuppkoppling som krävs för att delta i streamad undervisning med sina lärare. Det finns också en geografisk aspekt, att uppkopplingen ser olika ut i olika delar av landet, berättar Johanna Jaara Åstrand för SVT Nyheter.

Dubbelarbete

Regeringen tog beslut den 26 april om att öka möjligheterna till  distansundervisning i grundskolan på grund av coronaviruset och Folkhälsomyndighetens rekommendationer.

– Vi skulle önska att regeringen istället gick ut med en mer realistisk ambitionsnivå. Många lärare känner att ingenting blir ordentligt gjort. Man är ”all over the place”, måste täcka upp för kollegor, måste förbereda sig för en annan situation där skolorna är stängda. Dessutom har det legat outtalade krav på att man ska förse elever som är hemma med olika lösningar. Allt det på samma tid som man vanligtvis lägger på undervisningen, säger Johanna Jaara Åstrand till SVT Nyheter.

Distansundervisning är redan igång på gymnasieskolor och vuxenutbildningar. Nu planerar många grundskolor för det eller har redan påbörjat den formen av undervisning.