Flygandet har mer än halverats som en följd av coronavirusets utbredning. Och det kan även få konsekvenser för flygandet på längre sikt.
I Europa har flygresor under coronavirusets framfart minskat med uppåt 70 procent, enligt grundaren till flygappen Flightradar, återgivet i DN.
Minskningen kan få effekter även på längre sikt, eftersom det internationella program för klimatkompensation för flyget som ska träda i kraft 2021, kallat Corsia, utgår från de genomsnittliga utsläppen under 2019 och 2020, säger Olle Palmqvist, handläggare vid utsläppsenheten på Naturvårdsverket till tidningen:
– Hela grunden i Corsia ligger i att man bestämmer den här baslinjen av genomsnittet för utsläppen under åren 2019–2020. Utsläpp över det ska kompenseras. Om flygandet hade fortsatt som vanligt i år hade baslinjen legat högre.
Enligt Corsia-avtalet ska medlemsländerna i Internationella civila luftfartsorganisationen (Icao) klimatkompensera för alla ökningar i flygtrafiken efter år 2020. Under de senaste åren har flyget ökat med omkring 10 procent per år.
Corsia-avtalet inleds med en frivillig fas år 2021, där 82 av Icao:s länder ingår. Tillsammans motsvarar det 75 procent av den internationella luftfarten, enligt DN. Från år 2027 ska avtalet gälla alla 193 Icao-länder.
Klimatkompensationen ska ske genom att köpa utsläppskrediter som motsvarar exempelvis trädplantering eller projekt med sol-, vind- och vattenkraft – i sig kritiserade metoder, som Syre tidigare skrivit om.
Och Olle Palmqvist är inte helt säker på coronapandemins effekt på det nya flygavtalet, säger han till DN:
– Jag vet inte i vilken utsträckning man har friskrivit sig från såna här omständigheter.