Radar · Nyheter

”Hoppet ligger hos vanliga medborgare”

Istället för att gå ombord på planet mot Stockholm protesterade aktivisterna mot räddningspaket till företag som SAS.

Igår kväll limmade klimataktivisten Lan Pham fast sig på ett flygplan på Ängelholms flygplats. Aktionen var en del av flera aktioner som nätverket Extinction Rebellion genomför i veckan för att protestera mot regeringens räddningspaket till SAS.
– Vi kan inte rädda planeten och samtidigt rädda flyget. Vi måste göra ett val, säger Lan Pham.

Aktionen var bland annat en protest mot regeringens räddningspaket på fem miljarder till SAS, och den första i en rad aktioner som Extinction Rebellion nu genomför. På tisdagsmorgonen genomfördes två liknande på Landvetter och Visbys flygplats, där aktivister blockerade planens möjlighet att lyfta. Båda dessa flygplatser drivs av Swedavia, som fått tre miljarder i stöd av regeringen.

– Regeringen väljer just nu att lägga miljarder kronor på SAS. Samtidigt så går sju skånska kommuner ihop för att köpa en privatägd flygplats som gått med förlust i många år. Vi ifrågasätter varför man koncentrerar sig på att rädda en döende industri?

Det har skett liknande aktioner även i Europa, bland annat på Paris-Orly flygplats, där aktivister protesterade med banderoller på en landningsbana. Och fler kan vara på gång, menar Lan Pham. Själv hade hon och några andra aktivister köpt biljetter till ett flyg mellan Ängelholm och Stockholm, men på väg ut till planet klistrade hon fast sina händer vid flygplanets nos, och tog på sig en superhjälte-cape.

– Det finns en symbolism i det. Vi kan inte vänta på att regeringen eller någon annan ska rädda oss. Hoppet ligger hos vanliga medborgare. Historien visar att det är när människor agerar kollektivt som stora systemförändringar sker, så som medborgarrättsrörelsen i USA till exempel, säger hon.

Hon menar att det inte finns anledning att rädda en flyglinje som går med förlust.

– Varför ska man ta flyget när det inte går fortare eller är billigare än tåg, säger hon.

Hon betonar samtidigt att aktionen inte handlar om att kritisera privatpersoner eller att ställa klimatfrågan mot jobbfrågan, utan om hur regeringar och EU väljer att investera sina pengar i följd av coronapandemin.

Efter behandling med desinfektionsspray lossade de fastklistrade händerna från flygplanet
Efter behandling med desinfektionsspray lossade de fastklistrade händerna från flygplanet. Foto: Extincion Rebellion.

Christian Ziese, vd för Ängelholms flygplats, har kritiserat aktionen.
– Man får uttrycka sina åsikter, men detta var inget bra sätt att göra det på, säger han till Sydsvenskan.

En liknande aktion genomfördes för två år sedan, då aktivisten Elin Ersson försökte stoppa utvisningen av en afghansk flykting. För det fick hon dagsböter för brott mot luftfartslagen.

Lan Pham menar att hon och hennes medaktivister kommer att ta ansvar för de konsekvenser som aktionen kan leda till.

– Jag vill såklart inte limma fast mig på ett flygplan, men är det rimligare att gå på ett flygplan än att säga ifrån? Passivitet är också ett ställningstagande, och jag känner att jag inte kan ta det ställningstagandet. Det var lite läskigt och tog emot lite, men det kändes som att det var det rätta att göra i rådande situation. Jag måste göra något när ingen annan gör något, säger hon.