Radar · Miljö

Preem KO-anmäls för greenwashing

Preems raffinaderi i Lysekil.

Den annonskampanj som Preem bedrivit inför sin önskade expansion har anmälts till Konsumentombudsmannen. Greenpeace anklagar oljebolaget för vilseledande reklam.

Preem har fört ut sitt budskap i flera artikelliknande annonser i stora dagstidningar och på digitala plattformar. Innehållet rör bland annat produktion av förnybart bränsle och kritik mot elbilar. En annons för fram åsikten att utbyggnaden är nödvändig för att Sverige ska nå klimatmålen.

– Först och främst är det en svag avsändaridentifikation, man kan inte alltid tolka att det är reklam. För det andra är det fullt av påståenden som är vilseledande eller felaktiga, säger Gustav Martner, nordisk digitalchef på Greenpeace, till SVT.

Preem planerar en utbyggnad av sitt raffinaderi i Lysekil och enligt miljöorganisationen har man spenderat över 8 miljoner kronor på kampanjerna i syfte att påverka opinionen. Att Preem exempelvis beskriver sitt raffinaderi som ett av världens mest klimateffektiva anser Greenpeace vara ett utslag av greenwashing och jämförbart med att försöka marknadsföra hälsosamma cigaretter.

Preem tillbakavisar anklagelserna i sin helhet och till SVT säger Ulrika Fager, chef för kommunikation och public affairs, att Preem är klimateffektiva i jämförelse med andra raffinaderier och stora industrier, och att kampanjen ”är ett sätt att utveckla mer omfattande texter än i en kortfattad annons”.