Energi

Spel med papper och penna

Covid-19-isolerad? Uttråkad? Oavsett om du har någon som du delar isoleringen med eller inte är det bra att sysselsätta sig. Jerker Jansson tipsar om några enkla spel som du kan spela med en vän eller på egen hand. Allt som behövs är papper och penna.

Jag är, precis som många andra, förtjust i dataspel. Allt från konsollspel till spel i mobilen. Men ibland känns det lite ensamt där framför skärmen. Dessutom är det välkänt att det inte är en bra idé att sitta framför en skärm för mycket, i synnerhet sent på kvällen. Det gör det svårare att somna helt enkelt.

Så tänd ett par ljus, ta fram papper, en linjal och en penna och testa ett av dessa spel som åtminstone roat mig under många år.

Sifferrutan

Det här spelet för en person går att likna med en patiens med kort. Jag lärde det mig på åttiotalet och återkommer ständigt till det när jag har tråkigt. Målet är att fylla ett område på tio gånger tio rutor med siffror från ett upp till hundra. Eller så nära hundra som möjligt.

Du får röra dig i alla ledder från en siffra till en annan, men måste hoppa över två rutor om du rör dig vertikalt eller horisontellt och en ruta om du rör dig på snedden. Till slut kommer det inte att finnas någon ledig ruta kvar.

Du måste hoppa över en ruta när du rör dig på snedden och två rutor när du rör dig rakt
Du måste hoppa över en ruta när du rör dig på snedden och två rutor när du rör dig rakt.

Till en början är det enklast att fylla i siffror på känn, men med tiden kommer du att kunna planera lite bättre och testa olika strategier. Min favoritstrategi är att försöka hålla mig till en mindre del av rutan i taget. Jag lyckas sällan komma längre än till 90 innan jag låser in mig och inte har någon utväg.

I början finns det gott om plats i rutan
I början finns det gott om plats i rutan. Men det blir snart trångt.

Ordspelet

I princip varje kväll tänder jag och min sambo ett par ljus och ägnar oss åt vårt favoritspel. Ordspelet. Det grundar sig på det klassiska sällskapsspelet Mastermind, men i stället för färger använder man ord med fem bokstäver.

Ordet måste vara i grundform, böjda ord är alltså förbjudna, och ordet får inte innehålla mer än en av varje bokstav. Rita först ett formulär med varsin kolumn, fem rutor breda och varsin rad på två rutor för resultatet av era gissningar. Skriv det ord som din motståndare ska gissa på överst i kolumnen till vänster. Gissa varannan gång. För en bokstav som finns i ordet och som är på rätt ställe får du en svart plupp. Om den inte är på rätt ställe får du en vit.

Jag har valt ordet ”baron” i exemplet på bilden och min motståndar har gissat ”kanel”. ”A” är rätt och dessutom på rätt ställe vilket ger en svart plupp. ”N” är med i ordet, men på fel ställe vilket ger en vit.

Därefter har jag, som inte vet vilket ord sambon har val, gissat på ”peruk” och får två vita. Allt jag vet i det läget är att två av bokstäverna är med i det ord jag ska komma fram till. Gissa omväxlande tills någon av er kommer fram till rätt ord. När en av er gissat rätt behöver den andra inte längre använda riktiga ord, utan kan gissa också på påhittade ord. Det gör att det går snabbare och blir lättare för den som inte vunnit.

Rita ett formulär med en kolumn för ditt ord och ett för motståndarens med två rader emellan
Rita ett formulär med en kolumn för ditt ord och ett för motståndarens med två rader emellan. Märk de två raderna med ”V” och ”Sv” för vit och svart. Till vänster står det ord som min motståndare ska gissa på, till höger skriver jag in mina gissningar.
Efter ett tag börjar det bli möjligt att ana vilka bokstäver som är rätt
Efter ett tag börjar det bli möjligt att ana vilka bokstäver som är rätt.

Pappersrally

Rally på papper är enkelt i grunden, men kan lätt bli frustrerande. Lusten att gasa på och köra så fort som möjligt tar lätt över och din bil hamnar i diket. Pappersrally kan spelas av så många spelare som får plats på banan och till och med på egen hand, även om det är roligast med motståndare.

Om din bil hamnar i diket måste du börja om från början på det stället där du åkte av. Först in i mål vinner precis som i verkligheten.

Röd spelare höll på att åka av banan, men kommer att klara sig
Röd spelare höll på att åka av banan, men kommer att klara sig.

Rita en bana på ett rutat papper. Gör den så enkel som möjligt i början. Start och mål är samma och markeras med ett streck rakt över banan. När du lärt dig spelet kan du utmana dig själv och motståndaren med allt svårare banor. Bilens bana markeras med kryss med streck emellan. Första omgången får du bara ta ett steg, men åt vilket håll du vill.

Grön spelare börjar med att gå ett steg åt höger och ökar sen till två steg
Grön spelare börjar med att gå ett steg åt höger och ökar sen till två steg. För att svänga går hen ett steg uppåt, men behåller hastigheten två steg åt höger. För varje steg får hen ändra hastigheten i varje riktning med ett steg eller behålla samma.

Därefter får du fortsätta att köra i samma hastighet eller växla upp eller ner. Du får öka eller minska hastighet både på längden och uppåt eller nedåt men bara ett steg i taget. Om du tagit två steg åt höger får du till exempel svänga ett steg uppåt och behålla hastigheten på två steg åt höger eller öka den till tre rutor eller minska den till en.

Grön spelare har först flyttat sig mellan punkt A och punkt B
Grön spelare har först flyttat sig mellan punkt A och punkt B. Nästa gång får hen flytta till C eller vilken som helst av de svarta punkterna.

Jerker Jansson