Radar · Djurrätt

Global kampanj kräver att Burger king upphör med ägg från burhöns

En global kampanj vill få Burger king att säga nej till ägg från burhöns.

Djurens rätt och Open wing alliance har gått samman i gemensam kampanj som riktar sig mot det multinationella snabbmatsföretaget Restaurant brands international som äger bland annat Burger king. Målet är att snabbmatskedjan ska anta en buräggsfri policy för sina produkter.

Digitala aktioner planeras över hela världen när Djurens rätt och den globala koalitionen Open wing alliance uppmanar Restaurant brands international (RBI) och Burger king att sluta sälja produkter med ägg från hönor som sitter i bur. Open wing alliance består av över 80 djurrätts- och djurskyddsorganisationer och flera tusen medlemmar deltar i aktionen. Restaurant brands international äger ett flertal varumärken varav Burger king i Sverige, och det har även att anordnats fysiska protester utanför snabbmatskedjans restauranger i Stockholm och Göteborg.

– RBI är en av världens största snabbmatskedjor och finns i väldigt många länder över hela världen. De har redan tagit beslut i vissa länder, men inte ett heltäckande beslut som företag och vi ser att det är många länder där de inte har tagit ett beslut och där det verkligen behövs en förändring, säger Benny Andersson som är verksamhetsledare på Djurens rätt.

Och Sverige är ett av dem?

– Ja, precis. I Sverige är Burger king en av få aktörer som inte har en sådan här policy, till och med McDonalds har det.

Kortfattade reaktioner

Förutom protester på plats har Djurens rätt också initierat en namninsamling för att få Burger king att säga nej till burar. Framför allt uppmuntras engagerade konsumenter att höra av sig till Burger king på olika sätt och uppmana dem att ta ansvar, förklarar Benny Andersson.

Har ni fått några reaktioner från de här företagen? 

– Ja, det har vi fått. Det här är ju en global kampanj som förs i över 50 länder, så det har kommit reaktioner från alla företag som finns i den här koncernen. Det är viktigt att komma ihåg att innan vi inleder en sådan här kampanj så har vi försökt föra en dialog med företaget och försökt få svar på frågor, den har pågått i långt över ett år.

Han hoppas att Burger king nu ska lyssna på sina kunder och bli medvetna om hur trenden går i stort.

– De är ju nu bland de sista att inte ha tagit ett sådant här beslut. Det här är  ett globalt företag så reaktionerna vi får är väldigt kortfattade. Jag skulle inte formulera det som att de uppskattar den här uppmärksamheten.

Värsta formen av djurhållning

Benny Andersson vill lyfta fram att anledningen till att de jobbar mycket med den här frågan är att den värsta formen av djurhållning återfinns i just äggproduktion där hönor hålls i burar.

– Det är därför som vi lägger fokus på det här. Men också för att Burger king kan göra skillnad för väldigt många djur genom att göra en liten förändring i sin egen verksamhet.