Radar · Arbetskritik

Cykelbudsfirman där alla delar på pengarna: ”Mer lagkänsla”

Joyrides vd, och vice vd Josef Lindqvist (bilden) arbetar själva som cykelbud parallellt med att de leder arbetet och sköter det administrativa.

Många cykelbud har dåliga arbetsvillkor, som Foodora. Men vissa har det bättre. I företaget Joyride har cykelbuden högre lön och delar lika på pengarna utefter hur mycket tid som lagts ned. ”Det blir mer lojalitet och lagkänsla”, säger Siri Tolander, cykelbud.

Nyligen gjorde Sydsvenskan en granskning av Foodora, som visade att cykelbuden bara tjänade 70 kronor i timmen före skatt och hetsades att cykla snabbare, annars riskerade de att förlora jobbet.

Men inte alla cykelbud har samma dåliga villkor. Innan coronapandemin kunde cykelbuden i Stockholmsbaserade företaget Joyride fakturera 270 kronor i timmen. Och istället för att jobba på provision får alla betalt för den tid de har lagt ned.

– Det blir mindre konkurrens inom företaget och man slipper tävla om få de bästa uppdragen, säger Siri Tolander, som jobbat som cykelbud i fyra år innan hon började på Joyride för 2,5 år sedan.

Siri Tolander, ett av cykelbuden på Joyride, har flera andra extrajobb, men även om det ibland blir stressigt trivs hon med att göra olika saker vid sidan om sitt konstnärskap
Siri Tolander, ett av cykelbuden på Joyride, har flera andra extrajobb, men även om det ibland blir stressigt trivs hon med att göra olika saker vid sidan om sitt konstnärskap. Foto: Stefan Sätterström

Dessutom går mer av vinsten tillbaka till cyklisterna. Ägarna till aktiebolaget, som sköter det administrativa – och även själva är cykelbud – har lovat att aldrig ta ut en vinst på mer än totalt 10 procent. Resten av pengarna ska gå tillbaka till cykelbuden och delas lika efter arbetade timmar. Att det går rätt till finns att se i dokument som ligger öppna för alla i företaget. Går cykelbudens ersättning under 200 kronor i timmen, på grund av för lite uppdrag, får ägarna inte ta ut någon vinst alls. Det hände nu när coronapandemin slog till, eftersom deras huvudsakliga kunder var företag som köpte luncher eller ville frakta saker.

– Då jobbade jag och vd:n Björn gratis med det administrativa, säger Josef Lindqvist, vice vd på Joyride.

Alla har enskild firma

Företagsstrukturen är visserligen densamma som i många andra gig-företag. Alla cykelbuden har enskilda firmor i Joyride. Det innebär att de själva, inklusive ägarna, måste sätta av pengar för att få rätt till pension och sjukförsäkring. Dessutom får de bara betalt för de timmar som de arbetar, vilket gör att inkomsten blir lägre de månader som det är mindre jobb. Skulle de skada sig i jobbet måste de ha tecknat en egen försäkring för att få ut någon ersättning.

– Det finns en ganska stor brist på trygghet från det perspektivet, men det finns inget alternativ till det. Det är ju en bransch som är utsatt för priskrig just nu och vi har aldrig varit intresserade av att starta ett vanligt företag, utan ville ha en platt struktur. Eftersom alla delar på pengarna tar alla också ansvar för att företaget ska gå bra och att alla kunder ska vara nöjda, säger Josef Lindqvist.

Siri Tolander tror att många cykelbud skulle föredra att få vanliga anställningar. Men själv är hon nöjd med att få lön på faktura, eftersom hon redan har enskild firma som konstnär och har andra uppdrag som hon fakturerar för.

– Tryggheten är egentligen minimal, men tryggheten är större i det här företaget för jag vet att de som jag jobbar med inte lurar mig. Alla vi i Joyride gör inte det här bara för att tjäna pengar, utan också för att vi tycker att det är fantastiskt roligt att cykla och tycker om cyklar. När jag cyklar kommer jag också på mina bästa idéer till konsten, säger hon.

Läs även: Så kan Foodora-anställda få bättre villkor (artikel från 29 oktober 2020).