Radar · Migration

Sjönöd och dödsskjutningar av migranter

Krig, fattigdom eller förföljelser, ibland ligger alla de tre skälen bakom en flykt från det forna hemlandet.

Närmare 100 personer i sjönöd och gummibåt fick vänta i 33 timmar på hjälp utanför Maltas kust. Samma kväll sköts två migranter till döds i Libyens hamnstad Al-Khums.

Efter ett antal larm och påtryckningar från till exempel organisationen International Organization for Migration, IOM, räddade maltesiska myndigheter flyktingarna på den fullpackade gummibåten.

Det var i måndags, den 27 juli, som flyktingar från en av världens mest hårdföra diktaturer, Eritrea, fördes mot land med hjälp av ett militärt fartyg från Malta.

Det här är bara en av många liknande händelser under de senaste veckorna och ibland kommer ingen hjälp alls.

En fråga som har väckts, från till exempel människorättsorganisationer, är om Malta och Italien bedriver en medveten politik för att avskräcka migranter från att försöka ta sig över Medelhavet.

”De återkommande förseningarna som vi bevittnar när vi har försökt rädda människor i år är oacceptabla. De sätter människors liv i fara. De här båtarna är olämpliga att segla, de kan sjunka när som helst”, sa Flavio Di Giacomo, talesperson för IOM i en telefonintervju med tidningen New York Times.

Malta uppger att det är på grund av coronan som de inte har tid med sjöräddning av flyktingar. Men det hindrade dem däremot inte från en hemlig operation till havs i våras.

Då skickade landet ut en flotta av båtar som fångade in migranter och återlämnade dem med våld till Libyen.

Informationen om den här aktionen kommer från en kapten på en av båtarna som tidigare har varit hög befälhavare inom den libyska kustbevakningen och även före detta maltesisk tjänsteman inom området, rapporterar New York Times.

Pengar och våld

I slutet på förra året förnyade EU sitt flyktingavtal med det krigsdrabbade landet Libyen. I ett läckt dokument, som Syre tidigare har skrivit om, framgår att den libyska regeringens fängslande av migranter är en ”lönsam affärsmodell” för landet eftersom det ger stora summor från EU.

Där står också att flyktingar som flyr från Libyen till Europa plockas upp av den EU-finansierade libyska kustbevakningen och sätts i fängelseläger.

Vad hände sedan med de eritranska flyktingarna i måndags, blev de transporterade över Medelhavet till Libyen? I nuläget har Syre inte några uppgifter om det. Men samma kväll hände följande i Libyens hamnstad Al-Khums, enligt IOM:

Två sköts till döds

Den libyska kustbevakningen tvingade i hamn en båt med ett sjuttiotal migranter. När de kommit i land försökte några av flyktingarna på båten att fly. Då sköt libyska poliser två sudanesiska migranter till döds. Tre andra migranter blev skottskadade.

Personal från IOM rapporterade om händelsen på plats. De skadade migranterna fick komma till sjukhus medan de andra placerades i det ökända interneringslägret Souq Al-Khamis där våld och övergrepp är vanligt, enligt till exempel FN och Läkare utan gränser.

”Migranters lidande i Libyen är oacceptabelt” kommenterade IOM: s chef i Libyen, Federico Soda, händelsen i måndags.

”Användningen av överdrivet våld resulterar återigen i meningslösa förluster av liv.”

IOM hävdar att det krigsdrabbade Libyen inte är säkert för flyktingar och vädjar igen till Europeiska unionen och det internationella samfundet att ta till brådskande åtgärder för att få slut på transporten av utsatta människor till Libyen.

De efterlyser ett alternativt system där personer istället förs till säkra hamnar och att det skapas mer av solidaritet mellan Europas länder och medelhavsstater i frontlinjen.