Radar · Miljö

Lägre utsläpp med vätgas i dieselmotor

Genom att blanda vätgas och diesel kan dieselmotorns farliga utsläpp minska.

I ett brittiskt projekt har man testat bruksfordon för dubbla bränslen. Dieselmotorer kördes med en inblandning av vätgas med resultatet att utsläppen av koldioxid minskade med över 14 ton.

Dieselbilen har länge varit omdiskuterad och åsikterna har pendlat mellan att framhålla bränslet som mest fördelaktigt för både miljö och människa och det helt motsatta. Dieselavgaser innehåller mindre mängder cancerframkallande kolväten än bensindito men har högre utsläpp av partiklar och kväveoxider, också starkt hälsovådliga. Ofta har det visat sig att dieselfordon orsakar mer utsläpp i faktisk trafik än vad som framkommit i labbtester, vilket har varit en orsak till de skiftande omdömena genom åren.

Företaget Ulemco, baserat i Liverpool, satsar på att bygga om förbränningsmotorer så att de kan köras med en inblandning av vätgas, skriver Ny Teknik. Gasen lagras i tankar och distribueras till motorns insugsgrenrör för att blandas med det fossila bränslet. I ett projekt benämnt Hytime har Ulemco konverterat elva dieselfordon för att köras med dubbelt bränsle på detta sätt. I testet ingick fyra sopbilar, ett fordon för patienttransporter, en städmaskin för gatsopning och fem skåpbilar.

Under de två år som projektet har pågått avverkade dessa fordon nästan 6000 mil och förbrukade 1 619 kg vätgas. Minst 96 procent av gasen som användes var så kallad grön vätgas, vilket betyder att gasen framställs via elektrolys som drivs på förnybar el. I trafik ersatte vätgasen mellan 20 och 45 procent av dieseln och utsläppen av koldioxid minskade med mer än 14 ton. Med en bättre utbyggd infrastruktur för vätgas hade utsläppen kunnat minska ytterligare, upp till 45 ton, var en av slutsatserna som drogs i projektet.

– Det här visar på sätt att avsevärt minska utsläppen av växthusgaser från tunga fordon och yrkestrafik utan att det kräver stora förändringar i den vanliga verksamheten, säger Amanda Lyne, VD för Ulemco, till Engineering & Technology. Hon konstaterar samtidigt att alla inblandade parter skulle vara villiga att fortsätta att köra sina fordon på vätgasblandningen om den fanns tillgänglig.

Utsläppsnivåerna som uppmättes med metoden för dubbla bränslen låg långt bättre till än de utsläppsnivåer som gäller för miljöklass Euro 6, med en minskning av kväveoxider på 29 till 85 procent. Euro 6 är den för EU gemensamma standard som alla personbilar och lätta transportfordon som säljs nya i Sverige måste leva upp till.