Radar · Integritet

Bojkotten mot Facebook – svårt förändra tror annonsörerna

För en månad sedan pausade Starbucks sina annonser på Facebook medan företaget skulle föra dialog om hur rasistiskt och våldsamt innehåll kan stoppas.

Den amerikanska branschsajten Digiday har tagit tempen på hur mediebyråers kunder agerat på ”Stop Hate for Profit”-kampanjen, som uppmanar företag att bojkotta Facebook för att plattformen inte tydligt agerar mot hatiskt och rasistiskt innehåll.

56 procent av de svarande byråerna bekräftar att deras klienter pausar sin annonsering på Facebook under juli. 40 procent har fortsatt annonsera och 4 procent vet inte.

Men enligt sajten tror över hälften av de svarande, 55 procent, inte att bojkotten kommer att leda till någon meningsfull förändring.

SJ pausade – men många väntas åter annonsera

I Sverige har bland annat SJ valt att pausa sina annonser rapporterade Svt nyheter.

– För oss är det viktig att synas i sammanhang som vi bedömer är bra för oss. Och när det blev aktuellt med bojkotten för att få Facebook att gå till botten med de här problemen ville vi vara en del av det, säger Stephan Ray, pressekreterare på SJ.

41 procent av de svarande mediebyråerna tror att deras klienter kommer att återgå till att annonsera som tidigare i slutet av juli, och 26 procent tror i slutet av det tredje kvartalet. 17 procent av de svarande tror inte att annonsörerna kommer att återgå till tidigare nivåer förrän Facebook inför, enligt dem, meningsfulla förändringar.

Kampanj vill att Facebook inte profiterar på hat

I slutet av förra veckan publicerade organisationerna bakom kampanjen en video riktad till Facebooks vd Mark Zuckerberg. I videon säger Jonathan Greenblatt, vd för organisationen Anti-Defamation League: ”Dessa frågor kommer inte att lösas förrän Mark Zuckerberg beslutar att sluta tjäna pengar på hat”.

Facebooks vd har tidigare gått ut med att företaget förbjuder annonser som hetsar mot folkgrupper samt arbetar för att identifiera och ta bort rasism, fake news och annat skadligt innehåll.