Glöd · Debatt

Replik: ”Konkurrens är bra för Sverige”

DEBATT Att minska de globala utsläppen är en av vår tids allra största utmaningar men att skambelägga flyget och skylla på Norwegian på det sätt som Kerstin Dahlberg gör, bidrar varken till minskade utsläpp eller förståelse för den situation som Coronakrisen orsakar flygbranschen.

Flyget står för cirka två procent av de globala koldioxidutsläppen. Få branscher har gjort lika mycket som flyget för att ställa om och bidra till minskade utsläpp. Hela flygbranschen är enad vad gäller klimatutmaningarna och arbetar hårt för att bidra till ett hållbart flyg.

Dahlberg skriver vidare att flyget inte betalar skatter och avgifter. Faktum är att flyget är det enda transportslag som betalar för sina kostnader genom avgifter för infrastruktur, säkerhet och utsläppsrätter medan andra transportslag finansieras genom skatter och subventioner.

Allt det positiva som flyget bidrar med glöms bort. Flyget är en viktig och betydande del av vår infrastruktur som inte bara gör det möjligt att ta sig från en plats till en annan utan även att man kan uppleva nya kulturer, att fler affärer görs och att många nya jobb skapas. Detta genererar i sin tur till ökad ekonomisk tillväxt.

Även den inkommande turismen bidrar positivt till Sveriges välfärd. Varje år reser över en miljon utländska resenärer till Sverige med Norwegian. Enligt analysföretaget Menon economics bidrar dessa utländska turister till en årlig ökad omsättning på över sju miljarder kronor i svenskt näringsliv. Den ökade omsättningen genererar i sin tur att över 10 000 nya arbetsplatser skapas i Sverige.

Att Norwegian, som både har ett svenskt flygbolag och som funnits i Sverige i över tio år, inte skulle ha rätt till statliga kreditgarantier (ett lån) i Sverige är konkurrenssnedvridande.

Nej, Norwegian ägs inte av svenska staten och det gör inte heller de flesta företag med verksamhet i Sverige. Vi har inget emot att SAS får statligt stöd i alla tre skandinaviska städer, även i Norge där de varken har huvudkontor eller ägs av norska staten. Det enda vi önskar är att få samma möjligheter som våra konkurrenter. Konkurrens på lika villkor är en förutsättning för ett sunt företagsklimat. Vi hoppas kunna fortsätta bidra till bra tillgänglighet till och från Sverige och därmed fortsätta bidra till ett hållbart flyg.