Radar · Nyheter

Lågprisflyg värst för konsumenterna

Ryan Air är sämst i klassen – igen.

Flygbolagen Ryan Air, Vueling och Turkish airlines toppar konsumenttidningen Råd & röns svarta lista, eftersom de vid flera tillfällen vägrat följa Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.

Råd & röns  så kallade svarta lista släpps två gånger per år, och precis som i våras klassas Ryan Air nu som värst i klassen när det gäller att följa vad Allmänna reklamationsnämnden (ARN) rekommenderar. Sedan förra listan har lågprisbolaget dragit på sig 17 ytterligare ärenden, skriver SvD. De flesta gäller inställda flyg eller förseningar.

Kategorin resor drar över lag på sig flest ärenden hos ARN, och de flesta gäller flyget. 20 företag inom resekategorin är enligt tidningen skyldiga kunderna 418 000 kronor, om de skulle ha följt ARN:s rekommendationer.

Den som vill anmäla ett ärende till ARN ska först ha fått ett nej från själva företaget. Myndigheten avgör ärenden i tvistefrågor mellan konsumenter och företag, men besluten är alltså endast rekommendationer.