Radar · Nyheter

SL-kontrollanter tvingas jobba trots risk för smittspridning

SL:s biljettkontrollanter ska jobba på som vanligt – men får inte använda MTR:s rastrum.

Många arbetsplatser rekommenderar sina anställda att arbeta hemifrån. Som SL-kontrollant är det svårt. ”SL menar att vi ska vara överallt, punkt slut”, säger skyddsombudet Ivana Evertsson, till Sekotidningen. 

Trafiken har dragits in som en följd av coronaviruset och minskat resande, något som i måndags ledde till visst trafikkaos. På sin hemsida och i sin app uppmanar SL samtidigt resenärer att stanna hemma när de är sjuka och resa bara när de är friska.

Men för SL-kontrollanterna är arbetssituationen opåverkad. De tvingas ge sig ut i rusningstrafik trots risken att smittas av coronaviruset för att ta fast plankare. SL:s skyddsombud Ivana Evertsson säger till Sekotidningen att hon inte tycker att personalen borde befinna sig där det är mycket folk:

– Som skyddsombud tycker jag inte vi ska jobba på lokalbanor och bussar under rusningstid. Vi ska ju inte befinna oss där det är mycket folk. Men SL menar att vi ska vara överallt, punkt slut. Jag har tagit upp det här med min arbetsgivare, ISS, men vi måste följa avtalet som vi har med SL.

SL:s biljettkontrollanter är anställda av företaget ISS. Pendeltågen och tunnelbanan körs i sin tur av företaget MTR. I måndags förbjöd MTR SL:s biljettkontrollanter att använda deras rastlokaler för att minska risken för spridning av coronaviruset. Efter ett möte mellan parterna kom de fram till att biljettkontrollanterna ska få tillgång till de offentliga toaletterna i tunnelbanan – för att kunna tvätta händerna. Toaletterna är ofta väldigt smutsiga.

– Det ser inte bra ut. Jag har pratat med flera av mina kollegor som säger att det är katastrof. Det finns knappt något toapapper. Det ska jag ta upp med HR, säger Ivana Evertsson.

I skrivande stund får inte biljettkontrollanterna fortfarande inte använda MTR:s rastrum, uppger Sekotidningen, som utan framgång försökt nå SL.

Pågatågen i Skåne har fattat beslutet att stoppa biljettkontrollen tills vidare.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV