Radar · Miljö

Snabbare minskning av trafikutsläpp nödvändig för att nå klimatmål

Trafikutsläppen behöver minska snabbare för att nå klimatmålen, rapporterar Trafikverket.

Trafikutsläppen minskar inte tillräckligt snabbt för att klimatmålet ska nås, trots ökat genomslag för biodrivmedel och mer energieffektiva bilar. Nu krävs tuffare styrmedel, bedömer Trafikverket.

Trafiken i Sverige har de senaste åren ökat i takt med ökad befolkning, men räknat per invånare ligger personbilstrafiken 2019 på ungefär samma nivå som 2010. Det visar preliminära siffror från Trafikverket och Transportstyrelsen.

I samma rapport framgår att koldioxidutsläppen från vägtrafiken minskade med två procent under samma tidsintervall, och med 22 procent sedan 1990. Minskningen beror på ökad användning av biodrivmedel och mer energieffektiva fordon.

Målsättningen är dock att utsläppen ska ha minskat med minst 70 procent år 2030, för att nå de klimatmål som satts för transportsektorn. Det kräver en minskning av växthusgaserna med cirka åtta procent per år, att jämföra med den minskning på två procent som skedde under fjolåret.

– Nu krävs det en snabbare takt för att vi ska nå målen. Men det är ändå väldigt glädjande att det har varit en stadig minskning de sista åren, säger Trafikverkets miljödirektör Sven Hunhammar till Ekot.

Trafikverket bedömer att de styrmedel som existerar i dag bara  kommer ta oss halvvägs till klimatmålet, både i Sverige och EU. Ett förändrat bilskattesystem, fler elbilar och ökad användning av biodrivmedel är åtgärder som skulle kunna påskynda minskningen av utsläpp.

Transportsektorn står för en tredjedel av de totala utsläppen av växthusgaser i Sverige, och Sven Hunhammar vill också slå ett slag för alternativa transportsätt, det vill säga kollektivtrafik, gång och cykel, och att flytta godstransporter från väg till järnväg och sjöfart.

– Det är klart att vi kan bidra med infrastruktur för att underlätta ett transporteffektivare samhälle. Till exempel modernisera och bygga ut järnvägen, säger Sven Hunhammar till Ekot, om Trafikverkets egen roll.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV