Radar · Djurrätt

Usla djurtransporter: Nu har EU fått nog

EU har tröttnat på att länder bryter mot lagen och transporterar djur på fel sätt.

Stress, hunger, törst, hetta … eller kyla. Så ser det ofta ut för djur som transporteras i EU-länderna. Men nu har EU ledsnat och ska hårdgranska transporterna. ”Det minsta man kan kräva är att lagen följs”, säger EU-ledamoten Fredrick Federley (C).

Fredrick Federley (C) sitter i Utskottet för miljö, folkhälsa och livsmedelssäkerhet. Han hoppas komma med i det 30 personer starka utredningsutskott som nu ska granska EUs djurtransporter och hur lagen efterföljs av EU-länderna. Beslutet om utskottet fattades i fredags och han lämnade in sin ansökan nästan direkt.

EU-ledamoten Fredrick Federley (C) vill vara med i det utskott som ska hårdgranska EU:s djurtransporter
EU-ledamoten Fredrick Federley (C) vill vara med i det utskott som ska hårdgranska EU:s djurtransporter.

Varför är det här viktigt?

— Årligen transporteras närapå en och en halv miljard levande djur inom EU eller till länder utanför unionen. Många transporter följer inte existerande lagstiftning och många övervakas knappt av myndigheter. Det håller inte. Att djuren behandlas illa, i varma och trånga utrymmen. Det minsta man kan kräva är att lagen följs, säger Fredrick Federley.

Kringgått regler systematiskt

Samtliga svenska partier gav sitt stöd åt bildandet av utredningsutskottet, som ska undersöka ”EU-kommissionens påstådda misslyckande med att agera på att EU:s regler för djurtransporter allvarligt och systematiskt har kringgåtts.” Uppgiften blir att granska transporter både inom EU och från EU till tredje land. De ska titta på om transporterna är för trånga, om djuren får tillräckligt med vatten, mat och strö, och även undersöka temperaturer och ventilationssystem under transport.

Varför vill du vara med?
– Ända sedan jag blev kryssad in i Europaparlamentet så har jag jobbat för bättre skydd för djuren. De ska så långt som möjligt kunna få utlopp för sina instinkter och kunna utföra sitt naturliga beteende. Att granska hur lagstiftningen faktiskt följs i Europa är jätteviktigt här. Oavsett om det gäller uppfödning, levande eller transport, säger Fredrick Federley.

Malin Björk (V) är en av initiativtagarna till utredningsutskottet.

Malin Björk kommer inte själv att vara med i det utredande utskottet som ska granska EU:s djurtransporter, men var en av initiativtagarna
Malin Björk kommer inte själv att vara med i det utredande utskottet som ska granska EU:s djurtransporter, men var en av initiativtagarna.

– Det pågår omfattade transporter av levande djur inte bara inom  Europa utan även till länder långt härifrån, i strid med gällande regelverk mot djurplågeri. Det har kommit in över 200 anmälningar till  EU-kommissionen sedan 2007, utan att något att hänt. Nu är det dags att sätta press på myndigheterna så att vi får ett stopp på detta enorma djurplågeri, säger hon.

Djurens rätt vill att mer görs

Från föreningen Djurens rätts sida är man nöjd med EU:s beslut. Organisationen har länge uppmärksammat problemet med undermåliga djurtransporter och kämpat för förändring.

– Vi ser mycket positivt på att kommittén om djurtransporter tillsätts. Att implementeringen och efterlevnaden av djurtranportförordningen granskas kommer vara till hjälp inför att transportförordningen ska revideras, säger Linda Björklund, etolog.

Linda Björklund, etolog vid Djurens rätt, vill se ett stopp för alla djurtransporter ut från Sverige och inom EU
Linda Björklund, etolog vid Djurens rätt, vill se ett stopp för alla djurtransporter ut från Sverige och inom EU.

Men det behöver göras mer. Djurens rätt vill att all export av djur från Sverige  stoppas.

– Regeringen bör ta beslut om att stoppa export av djur till länder utanför EU och branschen bör komma överens om att sluta exportera djur även inom EU.

Transporter som borde kunna stoppas omedelbart är till exempel de av dräktiga kvigor och ”så kallade uttjänta suggor och hönor” som skickas från Sverige till Polen eller Tyskland för att slaktas där.

– Den här verksamheten är helt onödig och vore enkel att få ett slut på om bara viljan fanns, säger Linda Björklund.

Djur som transporteras i EU och ut från EU har det ofta trångt och varmt och får inte tillräckligt med pauser
Djur som transporteras i EU och ut från EU har det ofta trångt och varmt och får inte tillräckligt med pauser. Regler kringgås på ett systematiskt sätt. Foto: Charlie Neibergall/Scanpix

Landsbygdminister Jennie Nilsson har tidigare uttalat sig om att inget stopp behövs under sommarmånaderna eftersom alla transporter som överskrider åtta timmar ska få sin färdplan granskad och godkänd i förväg.

Ännu sämre under coronapandemin

Dåliga villkor för djur som transporteras kors och tvärs över Europa har varit kända länge.  Syre har tidigare rapporterat om hur transporterna försämrats ytterligare under coronapandemin, med långa köer och väntetider som orsakar stort lidande för djuren.

I början av juni tröttnade Nederländerna och satte helt sonika stopp för landets transporter av levande djur utanför EU:s gränser.  Detta efter att det kommit in uppgifter om undermåliga och otillräckliga rastplatser i Ryssland.

Inom EU rådde ett stort konsensus kring att bilda kommittén. Totalt var 605 ledamöter för, 53 var emot och 31 avstod från att rösta.

Kommittén får ett år på sig att skriva rapport.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV