Radar · Miljö

Värmen problem för Vasaloppet – som får spons av oljebolag

Vasaloppets målportal.

Den varma vintern försvårar för Vasaloppet, vars hållbarhetsmål är att motarbeta klimatförändringar. Samtidigt är tävlingens huvudsponsorer Preem och Volvo. Syre frågar Vasaloppet hur det går i hop.

Vasaloppets arrangörer flaggade förra veckan för problem med snötillgången inför startsignalen 1 mars, och för höga temperaturer för att kunna skapa konstsnö.

Enligt hållbarhetsmålen på skidtävlingens hemsida satsar verksamheten särskilt mycket på att ”motarbeta klimatförändringar”, och strävar efter ”minimerad miljöpåverkan” i verksamheten – samtidigt som två av huvudsponsorerna är drivmedelsleverantören Preem och biltillverkaren Volvo.

Syre frågar Vasaloppets kommunikatör Camilla Sandy hur de tänkte kring valet av sponsorer.

– Ett av Vasaloppets fokusområden i hållbarhetsstrategin handlar om att minska vår klimatpåverkan och en stor del i det är samarbetet med våra partners för att utveckla hållbara lösningar.

Hur det går i hop med att två av era huvudsponsorer är de fossilberoende bolagen Preem och Volvo?

– Vi har fullt förtroende för både Volvo och Preem och deras arbete med att, i Preems fall, driva utvecklingen av fossilt till förnybart och i Volvos fall att minska de klimatpåverkande utsläppen från sin produktion och sina bilar.

Preem hör till de bolag som släpper ut mest koldioxid i Sverige, och Volvo, som just nu anklagas för utsläppsfusk, har ökat sin andel stadsjeepar från 25 till 63 procent under en nioårsperiod.  Stadsjeepar är den näst största källan till den globala ökningen av koldioxidutsläpp sedan 2010. Det rapporterar Supermiljöbloggen.

Artikeln är uppdaterad med en kommentar från Vasaloppet.