Radar · Nyheter

Giganter profiterar på pandemi-rädsla

Vatten som donerats till ett soppkök i Detroit under corona-pandemin.

De internationella dryckesjättarna Coca Cola och Pepsi sålde mer flaskvatten än någonsin under mars månad, till följd av obefogad rädsla för virus i kranvattnet, menar consumerreports.org.

Försäljningen av Dasani-vattnet som produceras och säljs av företaget Coca Cola ökade med 57 procent under mars 2020 jämfört med samma månad förra året, enligt konsumentsajten som menar att rädslan för att smittas av corona-viruset är en orsak. Det trots att myndigheterna i Detroit, där vattnet produceras, säger att det inte finns någon risk för virussmitta via dricksvattnet.

Dasanivattnet är detsamma som Detroit-borna har i vattenkranen hemma, men som säljs av Coca Cola med ett pris som är 133 gånger högre än inköpspriset. Det enda som Coca Cola gör med vattnet, enligt sajten, är att filtrera det innan det tappas upp på flaska, vilket innebär en stor vinstmarginal för företaget. Samma sak gäller för Pepsis produktion av flaskvattnet Aquafina.

Men det är inte bara priset i sig som konsumentsajten kritiserar, utan även det faktum att 2800 hushåll i Detroit hade fått sitt kranvatten avstängt när corona-pandemin började, eftersom de låg efter med sin vattenräkning med minst 150 amerikanska dollar.

Men när sajten undersökte flaskvattenproduktionen närmre visade det sig att även företagen som tappade upp vattnet på flaska tidigare har legat efter med stora vattenräkningar månader i sträck utan att tillgången till vatten för produktionen strypts.

För den Detroitbo som fått vattnet avstängt återstår alltså att köpa flaskvatten för nära dubbla priset, skriver sajten som tillägger att en tillfällig lösning för de mest basala vattenbehoven ska ha införts under pandemin.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV