Radar · Miljö

Volvo anklagas i ”ny dieselgate”

Hybridbilen XC60 är en av Sveriges mest sålda klimatbilar men enligt tankesmedjan Transport and environment - släpper den ut betydligt mer koldioxid än vad tidigare test visat.

Försäljningen av bilar som kan laddas med el och tankas med bränsle har skjutit i höjden. Men nu kommer skarpa anklagelser mot tre företag – däribland Volvo – för att förbränningen i tre laddhybrider i verkligheten släpper ut långt mer än vad företagen anger.

Anklagelserna kommer efter att den gröna tankesmedjan Transport and environment låtit företaget Emissions analytics analysera utsläppen från Europas tre mest sålda laddhybrider 2019: BMW X5, Volvo XC60 och Mitsubishi Outlander.

I rapporten tankesmedjan släppte på söndagskvällen, Är Europa på väg mot en ny dieselgate?, finns uppgifter som pekar på att de tre biltillverkarna kraftigt överstiger sina officiella utsläpp – när bilarna väl rullar i verkligheten.

Med fulladdat batteri och optimala körförhållanden släppte bilarna ut 28 till 89 procent mer koldioxid än vad tester i laboratoriemiljö visat. Var batteriet tomt – låg utsläppssiffrorna på tre till åtta gånger mer än officiella siffror. Än mer släppte de tre hybriderna ut om batteriet laddades under körning, då låg bilarna på tre till tolv gånger högre utsläpp än officiella siffror.

Transport and environments test har inspirerats av det test som är standard och som kallas WLTP, det ska återspegla en daglig användning av fordonet. Men testet sker i laboratoriemiljö. Till skillnad från det test som Transport and environment nu genomfört.  

– Laddhybrider är inte riktiga elbilar, de är byggda för labbtester och för att få skattelättnader, inte för verklig körning. Våra tester visar att till och med under optimala förhållanden, med ett fulladdat batteri, så släpper bilarna ut mer än de aviserat, säger Julia Poliscanova, från Transport and environment i ett uttalande.

"Låga utsläpp enbart på pappret"

Transport and environment har också analyserat hur bilförare kört med de tre modellerna i Tyskland – för att ta fram koldioxidutsläpp per kilometer.

”Det visar att vissa laddhybrider enbart är designade för nollutsläpp under vissa snävt definierade körförhållanden och att förbränningsmotorn används dagligen”, skriver tankesmedjan i rapporten.

Enligt EU:s utsläppskrav för 2020 måste biltillverkarnas modeller i snitt ligga på 95 gram koldioxid per kilometer, vilket med diverse tillåtna omräkningar hamnar på 111 gram per kilometer för Volvos del. En gräns som Volvo klarar med hjälp av en stor andel laddhybrider.

Men hybridernas låga utsläppen är enbart på pappret, enligt Transport and environment.

"Biltillverkarna skulle inte nå sina mål"

Volvos XC60 ligger på 55 gram koldioxid per kilometer officiellt – men baserat på den data som analyserats av de tyska bilförarna är den verkliga siffran istället 87 gram koldioxid per kilometer.

”Med största sannolikt skulle inte någon av (de tre) biltillverkarna möta sina koldioxidmål (eller tjäna så många superkrediter) med deras nuvarande försäljning av laddhybrider, om mer representativa utsläppsvärden användes”, skriver Transport and environment.

Volvo: Körs i elläge 40 procent av tiden

Volvo kommenterar anklagelserna skriftligt till Syre. I kommentaren använder de begreppet plug-in-hybrid, vilket i sammanhanget är synonymt med laddhybrid.

– Alla Volvobilar är certifierade och överensstämmer till fullo med befintlig utsläppslagstiftning. Det nuvarande testet för utsläpp är en användbar industristandard som gör det möjligt för kunder jämföra olika bilar, men variation kommer att uppstå. Plug-in hybrider har noll eller nästan noll utsläpp när de körs i elektriskt läge och vår kunddata visar att Volvos plug-in hybrider körs i elektriskt läge i genomsnitt 40 procent av tiden, vilket gör dessa bilar mycket viktiga i vår omställning mot ren elektrifiering, skriver Volvos presstjänst och fortsätter:
 
– Plug-in-hybrider är en viktig övergångsteknik i vår omställning mot mobilitet utan utsläpp och de mobilitetslösningar som kommer erbjudas inom en snar framtid.

EU tilldelar så kallade superkrediter till biltillverkare som producerar modeller med högst 50 gram koldioxid per kilometer.