Radar · Miljö

Intresset för elfordon ökar i allt mer urbaniserat Latinamerika

En elbuss som rullar på Montevideos gator.

Antalet elfordon är fortfarande begränsat i Latinamerika. Men intresset växer nu bland både myndigheter och konsumenter.

Detta uppger FN:s miljöprogram Unep i en ny rapport, som slår fast att allt fler organisationer, entreprenörer och entusiaster i regionen arbetar för att elfordonen ska få ett ökat genomslag.

Latinamerika har genomgått en snabb urbanisering och 80 procent av befolkningen bor i dag i städer eller tätorter, samtidigt som de stora städerna blir allt större. Experter betonar att elfordonen har många fördelar genom att de kan bidra till att minska föroreningarna, men det handlar även om en omställning som kan bereda vägen för nya ekonomiska möjligheter.

Enligt Unep står transporterna bakom en dryg femtedel av regionens kortlivade klimatpåverkande föroreningar och 15 procent av utsläppen av växthusgaser.

Författarna av den nya rapporten beräknar att om hundra procent av fordonen gick på el hade mängder av liv kunnat räddas från 2019 fram till 2050, genom minskade luftföroreningar. I Mexiko City hade 180 000 liv kunnat räddas, medan siffran för Buenos Aires beräknas ligga på över 207 000 räddade liv.

Adalberto Maluf, ordförande för Brasiliens förbund för elfordon, ABVE, säger till IPS att den ekonomiska återuppbyggnad som kommer att krävas efter coronapandemin innebär en möjlighet att satsa på fler elfordon – om rätt investeringar görs.

Iêda de Oliveira, chef för det brasilianska elbussföretaget Eletra, säger till IPS att elfordonen visserligen är dyrare att köpa in – men att de högre kostnaderna tjänas in inom några år genom minskade bränsle- och reparationskostnader.

Ett land som har mycket att vinna på att satsa på elfordon är Chile, som är beroende av importerad olja. Det är också ett land som kommit ganska långt i utbyggnaden av elfordon. I Santiago fanns i slutet av förra året 386 eldrivna bussar, en flotta som beräknas utökas till närmare 800 bussar i slutet av detta år. Landet har även satt som mål att all kollektivtrafik ska vara eldriven 2050, liksom minst 40 procent av alla privata fordon.

Ett annat land i regionen som sticker ut är Colombia, som har knappa 500 eldrivna bussar i Bogotá och ytterligare 90 i städerna Cali och Medellín. På nationell nivå är målet, enligt Unep, att det ska finnas 600 000 eldrivna fordon i landet inom tio år.

Costa Rica och Panama är andra länder som satt nationella målsättningar för att öka andelen elfordon, medan Argentina, Mexiko och Paraguay håller på att utarbeta liknande strategier.

Regionens stormakt, Brasilien, ligger dock efter, menar Adalberto Maluf. Detta trots att landet skulle kunna vara ledande på utvecklingen – även inom tillverkningen av elfordon. Den åsikten delas av Iêda de Oliveira, som påpekar att Brasilien som tidigare tillverkade konventionella bussar för den chilenska marknaden sedan förlorade hela marknaden när landet i stället valde att satsa på elbussar från Kina.

– Vi behöver en politisk satsning på elfordon. Det är inte bara en miljöfråga, utan också en ekonomisk, eftersom Brasilien skulle kunna vara ledande på området, säger hon.