Radar · Miljö

Solpaneler i vägbanan testas i USA

Solväg i experimentstadiet belägen i franska Savoie Technolac science and technology park 10 mil öster om Lyon.

En knappt tre mil lång sträcka i en förort till Atlanta i den amerikanska delstaten Georgia har belagts med solpaneler i stället för asfalt. Detta trots att liknande teknik floppat på andra håll i världen.

USA har fått sin första solväg, en nära tre mil lång sträcka i Georgia som väntas producera 1300 kilowattimmar per år, rapporterar Ny teknik. Solpanelerna som den franska vägbyggaren kallar ”Wattway” läggs direkt på vägbanan, och elen ska ska gå till en laddstation för elbilar vid det lokala rådhuset. 

20 kvadratmeters solväg kan ge el motsvarande ett hushålls förbrukning, enligt tillverkaren Colas group. Bland vägens fördelar lyfter företaget fram att vägen är lätt att installera och att den lämpar sig väl i områden där elnätet inte är utbyggt.

Men i Frankrike, där samma företag invigde världens första solelsväg år 2016, har tekniken inte hållit vad den lovat: Delar av teststräckan, som lagts på en motorväg i Normandie, visade sig spricka av slitage efter bara tre år, till den grad att den fick nedmonteras.

Därtill var den producerade elen bara hälften av vad som beräknats. Ingenjörerna hade till exempel missat att ta med effekten av löv på vägbanan, och tyngden av stora traktorer, skriver Science alert.

Allie Kelly, vd för testområdet i Georgia, säger till sajten Cities today att urbana områden kan bli intressantare när det gäller solvägar än vad motorvägar som i den i Normandie.

– Här kan du direkt använda elen som genereras via laddstationer för elcyklar och motorcyklar, eller belysning i området.

Och det finns även exempel på framgångsrika solelsvägar i världen: I Kina har en liknande teknik använts sedan 2017. Även Nederländerna har testat konceptet med framgång, men på en cykelbana i stället för bilväg.