Radar · Integritet

Allt fler bojkottar Facebookannonser

Walt disney company, kallat Disney, slopar annonser på Facebook.

Disney är det senaste i raden av bolag som drar in annonsering på Facebook i protest mot hatpropaganda och fake news på plattformen. Ett fåtal organisationer initierade bojkotten, som nu samlar drygt 100 organisationer och 1 000 företag, enligt kampanjens webbplats.

Tidigare har flera stora företag, som Adidas, Coca-cola, Ford, Starbucks och Unilever, medborgarrättsgrupper och ideella organisationer slutat marknadsföra sig på medieplattformen. Även svenska bolag ”tar avstånd mot hat och rasism genom att pausa annonsering” under juli.

Organisationerna bakom ”Stop hate for profit” skriver på sin webbplats att företag som undertecknar kampanjen ”vidtar konkreta åtgärder för att stödja deklarationen av Black lives matter” och ”visar oro över integriteten i våra val”.

Disney ska under första delen av 2020 ha spenderat motsvarande 1,9 miljarder svenska kronor på annonsering på Facebook, vilket enligt The wall street journal gör nöjesjätten till deras största kund. Disney slutar även med att marknadsföra streamingtjänsterna Disney plus och Hulu på Facebook samt dotterföretaget Instagram.

Nöjesjätten har inte officiellt slutit sig till bojkotten.

Tio steg för mindre hat och våld

Den 7 juli mötte representanter från kampanjen ”Stop hate for profit” Facebooks ledning angående att bolaget brister i att förhindra spridning av rasism, hat och fake news.

”I stället för att svara på kraven från dussintals av plattformens största annonsörer, som har anslutit sig under juli, vill Facebook att vi accepterar samma, gamla retorik”, skrev organisationerna i ett uttalande.

Kampanjen initierades av ett tiotal medborgarrättsorganisationer, däribland The anti-defamation league och National association for the advancement of colored people, som har formulerat tio steg för Facebook att minska hat och ta bort innehåll som kan inspirera till våldshandlingar.

”Den enda rekommendation som de försökte att ta itu med var att inrätta en ’medborgarrättsposition’”.

Enligt uttalandet fick de inte svar på kampanjens övriga nio krav.

På webbplatsen beskrivs kampanjens upprinnelse.

”Samtidigt som appeller över hela världen kräver rättvisa för afroamerikaner misslyckas Facebook med att skydda och stödja de miljoner användare som djupt påverkats av effekterna av systematisk och institutionell rasism. I kölvattnet av en global pandemi fortsätter Facebook att misslyckas med att uppdatera policyer och processer som möjliggör spridning av hat, konspirationsteorier samt rasistiskt och antisemitiskt innehåll och som fortsätter att vara källa till smärta för hela samhällen”.

Facebook: ”Mer arbete att göra”

I slutet av juni i år aviserade vd:n Mark Zuckerberg att Facebook följer i Twitters fotspår, och märker ut innehåll som har nyhetsvärde men bryter mot plattformens riktlinjer. Påståenden om etnicitet, trostillhörighet, sexuell läggning, kön och immigrationsstatus är mot riktlinjerna.

Mark Zuckerberg berörde att plattformen uppfattas som ”sympatiskt inställd” till Trump-administrationen under ett möte med anställda i torsdags rapporterar Axios.

– Jag har också hört spekulationen, så låt mig vara tydlig: Det finns inget avtal av något slag, säger Mark Zuckerberg till nyhetssajten.

– Vi måste skilja på att människor ges åsiktsutrymme som individer, och åsikter om företaget och jag har, tillägger han.

Nästan 90 procent av kommentarer som innebär hets mot folkgrupp tas bort av Facebook innan någon anmäler inlägget, enligt Mark Zuckerberg.

Efter mötet den 7 juli skrev Facebook i ett uttalande: ”Vi vet att vi har mer arbete att göra och vi fortsätter att arbeta med medborgerliga rättighetsgrupper och andra experter för att utveckla ännu fler verktyg, teknik och policies för att fortsätta denna kamp”.

Begrepp

Streaming betyder att spela upp ljud- eller videofiler från en webbplats samtidigt som filerna överförs i ett nätverk.
Fake news innebär att sprida manipulerad information, eller lögner, för politisk, ideologisk eller ekonomisk vinning.
Black lives matter är en global opinionsrörelse med ursprung i USA vars syfte är att synliggöra polisvåld och rasism.
Källa: Patent- och registreringsverket, Internetstiftelsen, Nationalencyklopedin

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV