Radar · Miljö

Paris nya cykelstråk hyllas – fler pendlar med hojen

Champs Elysees, på "dagen utan bilar", med triumfbågen i bakgrunden.

Den franska borgmästaren Anne Hidalgo har i fransk press anklagats för att bidra till att ett krig blossat upp mellan bilister och cyklister. Men den så kallade ”hipsterevolutionen” ser ut att få allt fler följare. Nya siffror visar att cykelpendlingen ökat kraftigt.

Både franska och internationella medier som rapporterar om de nya siffrorna, vilka ses som en intäkt på att borgmästarens ”Plan vélo” varit lyckad.

En satsning som lanserades 2015 och som till mars 2020 haft som mål att bygga 1 400 kilometer cykelvägar. En siffra som sedan dess fått revideras ned till 1 000 kilometer. Men om planen inte nått hela vägen vad gäller byggda cykelbanor, ser i alla fall cyklingen ut att ha tagit ett rejält pedaltag framåt.

Mellan september 2018 och september 2019 ökade cykeltrafiken med 54 procent, enligt de mätstationer som placerats ut. Undersökningar visar att den vanligaste orsaken till att parisarna tar cykeln är pendling till och från jobb, vilket också motiverat till satsningar på cykelvägar till stadens ytterdelar.

14,8 miljoner tar bilen

Men trots ökningen av cykelpendlare i Paris, utgör de fortfarande en minoritet. Den stora majoriteten sjunker fortfarande ned bakom ratten och gasar iväg till jobbet om morgnarna. Varje dag sker det 14,8 miljoner bilresor i Paris – medan antalet cykelresor endast är 840 000, enligt en studie om resvanor.

Siffrorna kan ge en ledtråd till en växande irritation längs med vägarna i staden. Något som varit en följetong i franska medier under de senaste åren, inte minst på grund av att byggandet av cykelvägarna har stört trafiken, samtidigt som bilarna fått mindre vägbana att gasa runt på.

Men medier har också börjat rapportera om att irritationen har börjat lägga sig, alltmedan det visat sig att Plan vélo faktiskt har gett resultat och cykelbanorna färdigställts.

– Parisarna har börjat se att hon (borgmästaren Anne Hidalgo) har haft en plan och att det inte handlat om att störa folk när de ska ta sig från en plats till en annan, säger programledaren Florence Villeminot för tidningen Forbes.

Hon berättade också att ingen av hennes vänner äger en bil, ”då de är dyra och svåra att använda i staden”. Men också för att cykling blivit säkrare och enklare. En stor skillnad från hur det var för 10 till 15 år sedan, berättar programledaren.

Vill ta tillbaka naturen till staden

Borgmästaren Anne Hidalgos försök att ändra parisarnas sätt att resa har också uppmärksammats stort av New York Times, där hon berättar om den kritik hon mött, en kritik som tidvis varit ”våldsam”.

– En del handlar om att vara kvinna, berättar Hidalgo som kommer från en spansk arbetarfamilj som emigrerat till Frankrike.

– Och att vara en kvinna som vill reducera antalet bilar betyder att jag upprör en hel del män. Två tredjedelar av dem som använder kollektivtrafiken är män, poängterar hon.

Samtidigt är inte en minskning av antalet bilar hennes enda projekt, utan kan ses som en del i en större plan att anpassa den franska huvudstaden till klimatförändringarna. Anne Hidalgo berättar att hennes vision är att föra tillbaka staden till hur den såg ut före massbilismen, med färre bilar och mer grönt.

– Vi har genomfört ett helt anpassningsprogram som återför naturen till staden igen, säger hon till New York Times.