Radar · Miljö

Flygbolag erbjuder resor till ingenstans: ”Galenskap”

En Boeing 787.

Före coronapandemin betraktade nog de flesta flygresenärer färdmedlet främst som ett sätt att ta sig från en plats till en annan. Men i reserestriktionernas spår saknar vissa själva flygupplevelsen i sig. Det har vissa flygbolag tagit fasta på – och erbjuder ”flighter till ingenstans”. Trenden har fått skarp kritik från miljögrupper.

Resorna sker med plan som lyfter från och landar på samma flygplats. En sju timmars flygning från Sydney och tillbaka, med rutt över bland annat Stora barriärrevet, sålde slut på tio minuter, enligt det australiska flygbolaget Qantas Airways.

Rundturen görs i en Boeing Co 787, som vanligtvis används för internationella långflygningar, och biljetterna kostar mellan 787 och 3 787 australiska dollar (motsvarande omkring 5 000–24 000 kronor) beroende på sittplatsens klass.

– Folk saknar uppenbarligen rese- och flygupplevelsen. Om efterfrågan finns kommer vi definitivt se om vi kan överväga att göra fler sådana rundtursflygningar medan vi alla väntar på att gränserna ska öppnas igen, säger en talesperson för flygbolaget.

Även flygbolag som taiwanesiska EVA och japanska ANA har erbjudit liknande resor.

Trenden har fått skarp kritik från miljögrupper som Flight Free Australia och Flight Free UK.

– Jag förstår varför de gör det men det är verkligen galenskap, säger Anna Hughes som leder Flight Free UK, till The Guardian.

Hon fortsätter:

– Om det är det här samhället vi har byggt, att vi har blivit beroende av flygresor, då har vi ett allvarligt problem.