Radar · Inrikes

Trots vegotrend – mjölkproduktionen ökar i Sverige

Havredryck och andra alternativ till komjölk blir allt populärare.

Vi dricker allt mindre komjölk och allt mer havredryck, men den totala mjölkproduktionen har ändå ökat senaste året. Det visar den senaste statistiken från Jordbruksverket.

Du har kanske hört att konsumtionen av havrebaserad dryck ökar kraftigt i Sverige? Färsk statistik från analysföretaget Nielsen Scan Track visar att konsumtionen av havrebaserad dryck har ökat med 35 procent i volym.

Årets mest sålda nyhet inom alternativa mejerier (laktosfritt och växtbaserat) är Oddlygood Barista, en lattemjölk från Valio, enligt rapporten.

Samtidigt har mjölkkonsumtionen minskat kraftigt sedan 1960-talet, och minskningen håller i sig. Den senaste månadsstatistiken från Jordbruksverket (som gäller augusti) visar också en minskning i produktionen för dryckesmjölk, med 8 procent jämfört med augusti 2019.  Men den totala komjölksproduktionen har ändå ökat.

Syrad mjölk ökar

Hur kan det komma sig? Jo, mängden mjölk svenska företag producerar som mjölk, alltså inte som förädlade produkter, minskade med 8 procent jämfört med augusti 2019. Men samtidigt ökade mängden syrad mjölk, som fil, yoghurt och kvarg, samt även ost. Det gör att den totala mängden producerad mjölk ökade med 6 procent.

Havredrycksdrickandet har ökat med 35 procent på ett år, men komjölken dominerar fortfarande stort
Havredrycksdrickandet har ökat med 35 procent på ett år, men komjölken dominerar fortfarande stort. Foto: Elin Dunås

Hur mycket havremjök dricker vi då i förhållande till komjölk? Värdet för 2020 beräknas till cirka 608 miljarder kronor och i volym 35 000 ton, eller 2 900 ton per månad. Det ska jämföras med dryckesmjölken från ko som var 55 900 ton i augusti. Havredryck står alltså fortfarande för en väldigt liten del av marknaden, bara 5 procent av komjölken i volym.

Det finns som bekant en mängd olika växtbaserade drycker, som sojamjölk, mandelmjölk och kokosmjölk, och många gör också sin egen mjölk hemma. Därför är det svårt att veta exakt hur fördelningen ser ut genom att bara jämföra de här siffrorna.

40 procent av osten är svensk

Siffrorna visar dessutom mängden producerade mejeriprodukter i Sverige, de säger inte huruvida mängden importerade produkter har ökat eller minskat. Men svenska företag har en marknadsandel på nästan 100 procent för dryckesmjölk i Sverige. För ost ligger den svenska andelen numera bara på 40 procent, enligt Jordbruksverket, eftersom vi äter allt mer av dansk, tysk och nederländsk ost.

Det som är tydligt är i alla fall att vanlig dryckesmjölk nu börjar konkurreras ut av växtbaserade alternativ.

Komjölkkonsumtionen har minskat rejält de senaste 40 åren
Komjölkkonsumtionen har minskat rejält de senaste 40 åren. Arkivbild. Bild: TT

Statistiken från Jordbruksverket visar också att andelen ekologisk mjölk har ökat med 6 procent, till 17 procent av den totala mängden mjölk.

Vi producerar också mycket mjölkpulver i Sverige och en stor del av det går på export.

Läs också i Syre: Mjölk – nationalklenoden som naggats i kanten