Radar · Nyheter

Förbifarten bränner pengar – på hus som inte finns

Att borra tunnlarna till Förbifart Stockholm har visat sig vara svårare än man trott.

Förbifart Stockholm blir allt dyrare. Hus som står i vägen och måste köpas loss av Trafikverket är ett av skälen. I ett fall betalde myndigheten för radhus som inte fanns, avslöjar Svenska dagbladet.

21 kilometer ska den omstridda motorvägen väster om Stockholms innerstad bli. 18 av dessa går i tunnel, men där vägen går ovan jord finns hus som står i vägen. Totalt 195 miljoner kronor har Trafikverket spenderat på att köpa sju fastigheter. Vanligen för att husen måste rivas, men i något fall för att störningarna under byggtiden är så stora att ägaren inte anser sig kunna bo kvar.

Bland de fastighetsköp som sticker ut i Svenska dagbladets granskning finns en villa med tomt på gränsen mellan Stockholm och Järfälla. 17,25 miljoner betalade Trafikverket ägaren, trots att villan värderats till 6 miljoner kronor. Anledningen var att ägaren sa sig vilja bygga 13 radhus på tomten. Någon byggrätt hade aldrig funnits och på tomten fanns ett svart bygge som behövde rivas, men Trafikverket gjorde säljaren till viljes. Trafikverket ansåg också att deras egen värderare gjorde en för snål beräkning av den vinst radhusen kunnat ge – och höjde den från 3 till 5,3 miljoner.

Dyrare och senare

I höstas räknade Trafikverket med att vägbygget blir 3,3 miljarder dyrare än vad man tidigare räknat med. Till stor del beror de skenande kostnaderna på att en del av bygget stått stilla sedan mars 2019. Som Syre tidigare berättat avbröts då arbetet med tunnlarna under Lovön. Skälet var att Trafikverket sa upp kontraktet med byggentreprenören efter allvarliga arbetsmiljöproblem. Nu väntas slutnotan för vägen landa på drygt 37 miljarder, vilket till fyra femtedelar ska betalas med intäkter från trängselskatten.

Bygget har också sinkats av att berget på flera håll varit av sämre kvalitet än vad man trott, vilket gjort att man behövt mer tätning. Sammantaget har de problem som kantat projektet gjort att Trafikverket räknar med att vägen öppnar för trafik först 2030, fyra år senare än planerat.