Radar · Utrikes

Uber stäms av franska taxichaufförer

Tusentals franska taxichaufförer protesterade mot Uber 2016 .

Uber är under attack för brott mot arbetslagstiftningen i Frankrike. Tusentals taxichaufförerna vill kunna konkurrera på samma villkor som de digitala plattformarna. Och efter en dom i högsta domstolen vädrar blod.

I mars kom domen i högsta domstolen som gav chaufffören Maximilien Petrovic rätt mot Uber France. Han hade stämt bolaget för det partnerskapskontrakt som dikterade vilka körningar han skulle göra, vilka vägar han skulle ta och hur mycket betalningen han kunde ta av kunderna. Om han sade nej till kunder fick han varningar av Uber och i slutändan fick han också sparken av det amerikanska företaget, rapporterar Transportarbetaren. 

I sin stämning mot Uber menade Petrovic att han inte alls var fri yrkesutövare. Något som domstolen gav honom rätt i och sade att han borde ha haft ett regelrätt anställningskontrakt. Han har nu stämt Uber i den franska arbetsdomstolen och kräver ett skadestånd på motsvarande 830 000 kronor. 
Men utlåtande från högsta domstolen betyder inte automatiskt att andra chaufförer kan förvänta sig samma sak. 

– Högsta domstolens uttalande har skapat stora förväntningar hos andra chaufförer, säger Maximilien Petrovics advokat, Fabien Masson, som företräder ett femtiotal klienter som vill ha samma form av ersättning från Uber eller andra plattformar.

– Varje nytt fall behandlas för sig. Det handlar om oerhört komplicerade processer, där allting måste bevisas i detalj, till exempel genom mejl, säger Fabien Masson, till Transportarbetaren. 

Hård konkurrens

Närmare 2600 taxichafförer kommer inom kort att lämna in sina stämningar mot Uber hos handelskammaren i Paris. 

Coronapandemin har slagit hårt mot taxi-branschen i Frankrike. Konkurrensen är hård om kunderna. Där har de digitala plattformarna en fördel eftersom de inte faller under samma regler som vanliga taxifirmor. Uber behöver inte betala sociala avgifter för sina chaufförer och chaufförerna behöver inte heller ha taxilicens som annars är ett krav.  

Uber France tillbakavisar kritiken i ett mejl till Transportarbetare att chaufförernas självständighet har ökat de senaste åren, ”Uber inte är ett transportföretag, utan en teknologisk plattform som fungerar som länk mellan oberoende chaufförer och passagerare.”

Kritik i Storbritannien

I Storbritannien är Uber också under attack. I lördags lämnade lokala taxichaufförer i Gatwick in en namnlista som kräver att Londonbaserade Uber-chaufförer inte ska tillåtas ta deras kunder. Gatwick och närliggande staden Crawley har sett ett ökande antal Uber-bilar som är ute efter den lukrativa taximarknaden som flygplatsen i Gatwick utgör, rapporterar the Argus. 

– Det är fel av gigantiska multinationella företag att förstöra lokala arbetsmarknader. Vi uppmanar myndigheterna att agera för att stödja företagarna i och runtomkring Gatwick och Crawley, säger ombudet Jamie Mayor för brittiska fackförbundet Unite.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV