Zoom

En midsommar som sticker ut

I år får det inte bli några stora sällskap av midsommarfirare.

2020 års midsommar kommer att bli annorlunda för många och går till historien på grund av coronan. Syre har kollat in olika sätt att fira under pandemin och gör några nedslag i historien.

Det finns de som tycker att vår svenska midsommar passar bättre som  nationaldag än vår nuvarande. Och i år blir det mesta på ett annat sätt.

För en del är det här den mest känsloladdade högtiden på hela året. Men det är nog få nuförtiden som får kristna associationer när de tänker på midsommar.

I vår tid förknippas midsommaraftonen ofta med sådant som semestervibbar, sill och svill (vegansk rätt med svamp i sillspad). Kliande kransar, myggbett och kylande regn. Färskpotatis och jordgubbar.

Dans och barnlekar kring fallosliknande och blomklädd jättestång. Erotisk passion och romantisk förväntan, där en magiskt ljus natt bildar bakgrund. Sju blomster under huvudkudden ska ge drömmar om rätt person för mer bestående kärlek.

Det här är också en dag när ofrivillig ensamhet kan göra extra ont.

En del förknippar det här firandet med jobbig midsommarfylla, egen som andras. Och det brukar vara en av polisens absolut värsta arbetsdagar,  kantad av slagsmål, våldtäkter och misshandel. Hur blir det med det i år?

Men för vissa kan det här mest vara en skönt ledig dag som ger tid för att umgås med vänner. Så är det för till exempel George Alfrijat.

Det finns klackbarer som limmar och knackar på sulor. Och så finns det riktiga skomakare, som ser sitt arbete som ett hantverk. Till den senare gruppen hör George. Hans lokal ligger lite undanskymd i en passage mellan några hus på Södermalm i Stockholm men folk hittar hit ändå.

George Alfrijat har bott i Sverige i snart trettio år och kommer från Syrien
George Alfrijat har bott i Sverige i snart trettio år och kommer från Syrien. Han har vuxna barn som hittar på egna saker på midsommarafton. Foto: Marie Eriksson

– Jag tycker om midsommar och brukar gå till Skansen då med mina vänner. Det är fin miljö däruppe med gamla hus och folkmusik. Vi brukar promenera dit tillsammans härifrån Södermalm, berättar han.

Men hur gör du i år? Skansen håller öppet men i begränsad omfattning och man behöver boka plats i förväg där.

– Vi ska gå dit som vanligt. Vi måste ju se hur det är där nu.

Vad tycker du om sill eller svill med potatis då? Midsommarens måste för många firare.

–Mina grannar äter det och jag tycker inte att det doftar gott.

Det är inte surströmming du tänker på?

– Jag tycker inte att sill doftar gott heller och jag tycker synd om fisken. Man vet ju inte hur den blir behandlad när den dödas.

Vad äter du istället på midsommar?

– Ingen speciell mat men den ska vara god, säger George Alfrijat och skrattar lite.

En lång historia

Den mytiska midsommaren kom förmodligen till oss från Tyskland, enligt Nordiska museet. Antagligen i samma veva som vi blev kristna

Det som kunde göra det extra intressant för kungar att byta till den här religionen runt 1000-talet var maktaspekten (regerande drottningar var då som nu i klart numerärt underläge).

Det där med att bli förklarad som ”Guds nåde” och kallad för ”Guds röst” gav extra schvung. Peka med hela handen var liksom bara förnamnet. Ett fenomen som känns igen i andra religioner.

Men nu var det ju faktiskt midsommar som det här skulle handla om, ett firande i passagen mellan vår och sommar. En fest som tros ha fötts i samband med sådd, för att främja god växt.

Fram till år 1952 i Sverige var den 24 juni bestämd till midsommardagen, alltså dagen efter midsommarafton. En dag till minne av den helgonförklarade Johannes Döparen och hans födelsedag, mannen som kallas för Jesus föregångare.

Efter 1952 infaller midsommarafton alltid på en fredag. någon gång mellan 20 och 26 juni, för att harmoniera med den traditionella arbetsveckan.

Digital midsommar i Dalarna

I år blir det också klart annorlunda för Sveriges största och traditionella midsommarfirande i Dalarna, i Leksands Gropen. En publikmagnet även internationellt men som ju inte kommer att ha några tjugofemtusen personer på plats.

Där kommer det inte att vara något folkhav i år som skapar en inledande och traditionell tryckvåg med rytmiskt stegrande stamp och klapp, alltså inte en massa människor som kommer att göra Raketen tillsammans.

Inte heller kommer picknick-sällskap, med tusentals personer, vara på plats i gräset för att titta på  hur ett folkdräktsklätt spelmanslag närmar sig på älven i gamla kyrkbåtar, dekorerade med blommor och rankor.

Inget stort tåg av människor kommer att följa med musikerna från älvkanten och upp till festplatsen där en uppemot 800 kilo tung och över 25 meter lång majstång brukar bli rest och där alla hälsas välkomna på språk som tigrinja, arabiska och japanska.

Visste du förresten att det var först år 2016 som kvinnor fick vara med och resa stång på Sveriges största midsommarfirande? Där och då var det den lokala Brudpiga roddklubb som skrev historia. Om det ökade på bilden av Sverige som världens mest jämställda land eller inte, det är en annan fråga.

I år blir det mesta digitalt. Men det går att hitta mindre midsommarfiranden med restriktioner på olika ställen i landet. Kommunsidor och lokala tidningar brukar kunna berätta om var och hur.

Kreativt på camping

På till exempel Åmåsängsgården i Mora kommer det vara tillåtet att dansa familjevis med varandra. Några andra konstellationer, som till exempel ringdans med andra, går inte för sig på grund av smittorisken.

Camping- och semesteranläggningen Destination Apelviken i Varbergs kommun ordnar med midsommarpaket till sina gäster. De får hämta ut en stomme till stången, björkris och band. Sen får var och en ordna sin egen midsommarstång vid sin husvagn, sitt tält eller rum. Blommor får man fixa själv.

I år siktar den här anläggningen på ”minst 200 midsommarstänger”, enligt sin hemsida och ”mer midsommar än någonsin.”

Dessutom är Apelvikens traditionella midnattsdopp tillfälligt omdöpt till midsommardoppet, för i år finns det tre olika badtider. Allt för att undvika att det blir otillåtet trångt.

Men vad säger då en person som brukar fira midsommar på ett mer traditionellt sätt med många människor och folkmusik i Dalarna?

– Jag och min man kom nyligen på att vi ska hyra husbil istället. Vi gör en road trip till Ludvika och Västerås och kan hälsa på våra föräldrar utan att beblanda oss för mycket med dem under coronan. berättar Anette Eriksson som Syre träffade tidigare på Förklädesfabriken.

Där är också Felicia Rosén volontär. Hennes midsommar blir inte heller som vanligt. Hyra stuga med stång och fest, så brukar hennes midsommarafton se ut. Men inte i år:

– Nej, vi tänker paddla kajak i Stockholms skärgård istället och det blir spännande.

Petter Ahrbom som också är volontär på Förklädesfabriken, har däremot inga direkta rutiner för midsommarfirande. För honom och flera till, får den här dagen växla i utformning efter lust och känsla.

Felicia Rosén, Anette Eriksson och Petter Ahrbom på rast utanför Förklädesfabriken, som finns här över sommaren i Orionteaterns lokaler
Felicia Rosén, Anette Eriksson och Petter Ahrbom på rast utanför Förklädesfabriken, som finns här över sommaren i Orionteaterns lokaler. Foto: Marie Eriksson

En njutning för vissa, som undertecknad, är att långsamt kunna promenera  genom en tom tyst stad, en stilla midsommareftermiddag. Men hur blir det i år med den saken?

Hur många kommer att stanna i stan? Och kanske tjoa från balkongen istället? Tystnad, som en efterlängtad lyx. Årets midsommarupplaga kanske inte bjuder på just det. Men kanske på något nytt – förändringarnas tid är här.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV