Radar · Integritet

Facebook vill hindra att Apple stryper insamlandet av användardata

En stor konflikt har brutit ut mellan två världens mest lönsamma företag, den sociala mediejätten Facebook mot börsgiganten Apple. Facebook anklagar Apple i köpta annonsplatser för att ta kontroll över hela internet och försöka kontrollera personlig annonsering.

I köpta helsidorna annonser i flera stora amerikanska tidningar går Facebook till attack mot teknikbolaget Apple. Facebook anklagar Apple för att försöka ta kontroll över internet med sitt nya operativsystem som gör det möjligt för privat personer att själva välja om de vill låta företag samla in bakgrundsdata. Vilket Facebook menar hotar tusentals småföretag existens.

– Det här handlar om kontroll över hela internet och hur de försöker kontrollera personlig annonsering, sa Dan Levy, vicechef för Facebooks annonsavdelning vid en digital presskonferens uppger Reuters.

Det Facebook vänder sig emot är Apples kommande versionen av sitt operativsystemet, Ios, där användarna kommer att uppmärksammas om vilka appar som samlar in bakgrundsdata. Dessutom kommer Apple kräva att alla appar som vill samla in bakgrundsdata först måste få användares uttryckliga tillåtelse till det.

Apples nya operativsystem ska också göra det möjligt att hindra apparna från att samla in bakgrundsdata när de inte används, skriver Ny Teknik.

Facebooks annons mot att Apple gör det möjligt för användare att stoppa appars insamling av bakgrundsdata
Facebooks annons mot att Apple gör det möjligt för användare att stoppa appars insamling av bakgrundsdata.

Facebook hävdar detta kommer att förstöra deras förmåga att visa upp riktade annonser vilket i sin tur är en mycket viktig inkomstkälla många av Facebooks annonsörer och speciellt för mindre företag.

Facebooks egna affärsmodellen går just till stor del ut på att just samla in användardata för att kunna sälja riktade annonser. Facebook drog in 1,7 miljarder kronor på annonsförsäljningen bara i Sverige 2019.

Enligt SVD ökade Facebook omsättningen till 158 miljarder kronor under årets första kvartal och vinsten mer än dubblades, till 45,4 miljarder kronor.

Apple försvarar sig

Apple själva uppger att de tycker det är helt ok med annonsering som spårar en användare, men det ska ”vara transparent och godkänt av användaren”.

”Vi tror att det här är en enkel fråga om att stå upp för våra användare. Användare bör veta när deras data samlas in och delas över andra appar och webbplatser – och de bör ha valet att tillåta det eller inte.”

Apple själva var ett av de mest framgångsrika bolagen på börsen i 2019 då deras börsvärde ökade med nära 1 400 miljarder dollar. Vilket gjorde Apple till världens näst högst värderade företag 2019, efter det saudiska oljebolaget Saudi Aramco.

Lär mer:  Parlamentariker: Förbluffande av Zuckerberg

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV