Radar · Miljö

Fossila subventioner tros ha påverkat ökande utsläpp

Bränslet till skogsbruket och jordbrukets arbetsmaskiner är en av Sveriges fossila subventioner.

Utsläppen från Sveriges alla arbetsmaskiner ökar istället för att minska. Det visar ny statistik från Naturvårdsverket. En faktor som påverkar utsläppens storlek är priset och då har fossila subventioner betydelse, enligt Per Andersson, expert på  Naturvårdsverkets klimatstyrmedelsenhet.

Inom EU länderna finns en mängd av olika subventioner till fossila bränslen. Enligt en granskning av journalistnätverket Investigate Europe, rör det sig om minst 137 miljarder euro (inklusive Norge och Storbritannien).

Sverige är inget undantag. Inrikesflyget och den kommersiella sjötrafiken är befriade från energi- och koldioxidskatt. Även det bränsle som används inom jordbruket och skogsnäringens arbetsmaskiner subventioneras. Det rör sig om runt 1,94 kronor i rabatt per liter diesel, berättar Per Andersson, expert på Naturvårdsverket.

– För den som vill gå över till förnybart, till exempel HVO (bränsle), blir prisskillnaden ännu större, eftersom den redan är omkring 1 krona dyrare, säger han.

Priset ger bättre hushållning

Utsläppen från Sveriges alla arbetsmaskiner går på tvärs med Sveriges klimatmål, enligt den nya statistik som Naturvårdsverket släppte på tisdagen. Per Andersson tror att subventionerna kan ha bidragit till att utsläppen från sektorn inte vänt nedåt, i linje med utsläppsmålet till 2045.

Läs mer: Rapport: Sveriges utsläpp minskar för långsamt

– Det är ett generell antagande, vår erfarenhet är att priset påverkar användningen och att priset är ett incitament till ändrade metoder och bättre hushållning med bränsle, säger han.

Subventioner till fossila bränslen är i skottlinjen, inte minst från gröna grupper på EU nivå – då subventionerna bromsar arbetet med genomföra unionens gröna giv och nå klimatmålen. Men när EU:kommissionen presenterade förslag på ekonomisk återhämtning för unionen efter pandemin, saknades skarpa förslag hur subventionerna kan fasas ut.

– De fossila subventionerna är elefanten i rummet. Att avveckla dem borde vara ett självklart första steg, sa Johanna Sandahl, Naturskyddsföreningens ordförande till Syre i samband med att förslagen presenterades i maj.

Utfasning diskuteras

I Sverige har flera fossila subventioner fasats ut sedan 1990-talet. Till gruvnäringens maskiner och värmeverkens produktion så sent som 2019. Flyget och den kommersiella sjöfarten rår regeringen inte på, då de skyddas av EU-lagstiftning och internationella konventioner.

Förslag på hur subventionerna till arbetsmaskiner ska fasas ut har vid flera tillfällen efterlysts av miljörörelsen – men ännu inte hamnat på den politiska agendan. Men inom Naturvårdsverket är det nu något som diskuteras, berättar Per Andersson.

– Vi tittar på det i vårt interna arbete och det underlag vi tar fram till den klimatpolitiska handlingsplanen 2023, säger han.

Även om regeringen inte kunnat ta bort skattebefrielsen på bränslet till flyget och den kommersiella sjöfarten, omfattas numera inrikesflyget av EU:s utsläppshandel och en särskild skatt lagts på flygresor (flygskatten). 

Arbetsmaskiner står för 3,3 miljoner ton koldioxidekvivalenter. Sveriges totala utsläpp uppgår till 50,9 miljoner ton. I de siffrorna ingår dock inte utsläpp som sker i andra länder än Sverige, på grund av exempelvis konsumtion. 

Läs mer: Så kan subventioner till fossila bränslen fasas ut, Syre 12-10 2019.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV