Radar · Integritet

Drickandet tycks inte ökat under corona

Att alkoholkonsumtionen inte verkar ökat, trots att alkoholförsäljningen tilltagit, förklaras till exempel med färre sociala sammanhang och krogbesök.

Alkoholförsäljningen har ökat under pandemin men inte konsumtionen av alkohol, enligt Systembolaget. Misstanken om att mer arbetslöshet och isolering skulle intensifiera allmän konsumtion verkar inte infriats. Men bland dem som sökt hjälp hos Stockholms beroendevård ökade drickandet.

Enligt Svt har inte fler personer med alkoholdiagnos sökt vård på regionens olika beroendemottagningar eller akutvård kopplad till sin alkoholdiagnos jämfört med 2019.

Sven Andreasson, läkare och forskare på Beroendecentrum, bekräftar att inte fler sökt sig till beroendevården i Stockholm under pandemin.

– Vi har inte sett någon tydlig trend över huvud taget. Det kan ha att göra med att man undviker vårdkontakter, man kanske helt enkelt håller sig undan, säger Sven Andreasson till Svt nyheter.

– En observation är däremot att de som kommer till oss beskriver ett ökat drickande.

Enligt Systembolaget ökade alkoholförsäljningen under 2020 med nästan 11 procent jämfört med samma period 2019. Samtidigt hänvisar de till en undersökning, som Norstat genomfört på uppdrag av det statliga bolaget, som visar att drickandet under coronapandemin har minskat. Ökad försäljning förklaras med begränsningar av inköpskanaler.

– Det är ungefär sju av tio som säger att de inte har förändrat sin konsumtion i jämförelse med samma period förra året. Bland de som ändrat sin konsumtion så är det dubbelt så vanligt att man minskat sin konsumtion, säger Anna Raninen, ansvarig för alkoholforskningsfrågor på Systembolaget, till Svt nyheter.

Hon berättar att unga har störst både ökning och minskning i alkoholkonsumtionen och menar att inga slutsatser kan dras om orsaken.

– Det är säkert så att problemen ökar i vissa grupper, vilket man inte ska negligera, men det är ändå viktigt att veta att det är fler som minskar sin konsumtion än som ökar den.

I en rapport som Ramboll har tagit fram på uppdrag av bolaget är sannolikheten för ökad konsumtion störst hos dem under 50 år, som bor i storstadsregioner eller intensivkonsumerar.