Glöd · Debatt

”Stoppa parkeringshuset vid Skeppsbron i Göteborg!”

I denna tid när klimatkrisen dödar fler och fler runt vår jord och 200 göteborgare dör i förtid per år på grund av bilavgaser, vill de styrande i Göteborg bygga ett parkeringshus för en miljard kronor i älvens lera, skriver Göran Boardy och Hugo Norell från Extinction rebellion.

DEBATT Vi lever i en tid där bränder, orkaner och översvämningar avlöser varandra runt om i världen. FN:s generalsekreterare uttalar att klimatförändringarna är en avgörande fråga som vi håller på att förlora och att det är otroligt viktigt att vända trenden. I denna tid när klimatkrisen dödar fler och fler runt vår jord och 200 göteborgare dör i förtid per år på grund av bilavgaser, vill de styrande i Göteborg bygga ett parkeringshus för en miljard kronor i älvens lera.

Längs hela Skeppsbron planerar man att bygga ett parkeringshus för 700 bilar i två våningar 30 meter ut i älvens lera. Man vill gynna bilismen och dra in bilarna i stadens centrum med otrivsel, ökade avgaser och koldioxidutsläpp som följd. Detta går helt emot kommunens miljö- och klimatprogram. Det är på kollektivtrafik, trygga cykel och gångbanor det behöver satsas.

Alliansen och socialdemokraterna vill klubba igenom det underjordiska garaget på kommunfullmäktigemötet den 15 oktober. Talet om klimatansvar och värnande och invånarnas hälsa ekar tomt. Bilavgaser dödar sorgligt nog cirka 200 göteborgare per år. Det är framför allt små partiklar och kväveoxider från dieselbilar som ger skador i lungor, hjärta och blodkärl. Nivåerna av dessa ämnen ligger över lagstadgade nivåerna och Göteborgs stad bryter år för år mot bestämmelserna. De som dör förlorar i snitt 11 år av sina liv och de sista levnadsåren lider de svårt av svag andning och kvävningskänslor.

Avgaserna höjer också nivån av koldioxid i atmosfären. Det leder redan i dag till svält och död i extremväder över hela jorden. Varje höjning av koldioxidhalten accelererar takten. Djur massutrotas redan nu och människan står på tur om vi inte radikalt får ett stopp på utsläppen. Trafiken står för en tredjedel av koldioxidutsläppen i Sverige.  Göteborg är den stad i landet där procentuellt flest personer använder bil för att ta sig fram. Kan då en fortsatt satsning på vägar och parkeringshus i det läget ses som annat än ett brott mot mänskligheten och naturen?

Man vill driva igenom beslutet trots att styrelsen i det kommunala Parkeringsbolaget som ska stå för bygget är kraftigt emot. Avtalet om bygget innehåller ett beslut att 300 av platserna ska säljas för 270 000 per plats till dem som flyttar in i husen som ska byggas. Det innebär 1 miljon i förlust per plats för Parkeringsbolaget. Resten av platserna ska hyras ut och kalkylen kräver att det ska vara hög beläggning i 50 år. Man kan förstå att Parkeringsbolagets styrelse som kan krävas på ansvar för den felaktiga investeringen är motståndare. Ska de kunna köras över av politikerna som inte juridiskt kan ställas till svars?

Kommunens förlust på 300 miljoner kronor kommer få betalas via skatten. Samtidigt har kommunen sjunkande skatteintäkter på grund av arbetslösheten i coronapandemins spår och skola, omsorg och åldringsvård har sparbeting. En sådan här misshushållning kan inte bara få passera.

Varje ledamot i kommunfullmäktige måste tänka över sitt ansvar för klimatet, invånarnas hälsa och stadens ekonomi.  Stoppa svindleriet och rösta nej till parkeringsgaraget i kommunfullmäktige den 15 oktober!