Radar · Migration

Frivilligorganisationer tillbaka på Medelhavet

En flykting som räddats ombord på Läkare utan gränsers fartyg Ocean viking i januari i år ritar ut vägen han tog till den libyska kusten.

Efter två månader utan frivilligorganisationer i centrala Medelhavet är nu den tyska organisationen Sea watch tillbaka i vattnen utanför Libyens kust. Ännu ett fartyg på väg till den libyska kusten med målet att rädda liv.

I två månader har det inte funnits en enda frivilligorganisation som räddat liv i Medelhavet. Men nu är Sea watch tillbaka i vattnen utanför Libyen. Den italienska organisationen Mediterranea saving humans fartyg Mare Jonio lämnade igår Trapani på Sicilien och kommer snart också vara i centrala Medelhavet. 

Fartyget Sea watch 3 har legat i den sicilianska hamnen Messina sedan i slutet på februari i år. Coronapandemin har använts som en anledning att hålla kvar fartyg i de italienska hamnarna, och som ursäkt för att inte släppa i land de räddats. Steg för steg ledde det till att inte en enda frivilligorganisation kunde övervaka Medelhavet.

”Det civila ögat vakar nu över Medelhavet igen! Idag flyger Moonbird iväg på sitt första uppdrag efter det påtvingade avbrottet,” skriver Sea watch på twitter.

Moonbird är den drönare som organisationen använder för att överblicka havet och på så vis upptäcka båtar i sjönöd. EU:s gränsmyndighet Frontex använder samma metod, men utan att ha några fartyg som ska undsätta de båtar som drönarna hittar. Istället kontaktar de den ansvariga kustbevakningen, inklusive den libyska som tar människor tillbaka till ett land i krig. Sedan i mars i år har EU dock fartyg på Medelhavet igen. Operationen heter Irini och ska inte rädda liv – utan ska framförallt se till att vapenembargot mot Libyen följs.

Välkomna comeback

Besättningen ombord på Sea watch 3 har alla varit i karantän i 14 dagar och förutom de vanliga rutinerna ombord och i samband med livräddningsaktionerna har de vidtagit extra åtgärder med anledning av coronaviruset, rapporterar Infomigrants.

Att Sea watch nu är tillbaka till havs välkomnas av blanda annat Judit Sunderland på människorättsorganisationen Human rights watch:

”Är så glad över att ni är tillbaka där ute igen! Liv beror bokstavligt talat på det”, skriver hon på Twitter.

Organisationen kommer snart att ha ännu ett fartyg som räddar liv i vattnen utanför Libyens kust, Sea watch 4. Fartyget är en ombyggd forskningsbåt och ska, enligt Sea watch själva, utrustas för att bli den bästa livräddningsbåtarna på Medelhavet. Ombord på fartyget finns bland annat en separerad del för kvinnor och barn så de ska kunna känna sig trygga så snart de kommer ombord.

Här finns en videopresentation av det nya fartyget, som så snart det kan kommer lämna hamnen i Burriana, nära Valencia i södra Spanien.

Två fartyg fortsatt fast i hamn

Fartygen Aita Mari och Alan Kurdi, som tillhör organisationerna Salvamento maritimo humanitario och Sea eye, har förhindrats lämna hamnar i Italien sedan i början på april med hänvisning till ”tekniska orsaker”. De var då de två sista fartygen tillhörande frivilligorganisationer till havs. Fram till att Sea watch 3 och snart Mare Jonio är tillbaka har centrala Medelhavet varit obevakat.

De båda organisationerna vars skepp fortfarande är fasthållna i hamn driver en kampanj för att fartygen ska tillåtas lämna Italien igen och har även fått stöd av FN:s organ för mänskliga rättigheter, OHCHR, som menar att det är mycket oroande att de inte tillåts återuppta sina uppdrag

Enligt den spanska organisationen Salvamento maritimo humanitario har 22 båtar med flyktingar antingen blivit tagna tillbaka till Libyen av libysk kustbevakning eller landat utan hjälp i Italien sedan början på maj. Det rör sig om totalt cirka 1700 människor. FN poängterar i ett pressmeddelande att antalet människor som lämnat den libyska kusten de tre första månaderna 2020 var fyra gånger antalet som motsvarande period förra året, något Syre rapporterat om tidigare. 

Vart flyktingarna som organisationerna nu räddar ska släppas av och vilka EU-länder som ska ansvara för dem är ännu inte klart. Frågan har gett upphov till många diskussioner de senaste åren och är fortfarande långt ifrån löst. Det är nu en fråga som vilar på EU-kommissionär Ylva Johanssons bord.