Energi · Mat med Jenny

Från mask till fermentering

Tempeh har en lång historia och brukar baseras på sojabönor.

Det var egentligen protein från insekter som skulle ligga på tallriken. Men företaget Nutrient blev istället A2O och tempeh hamnade på menyn. Det här är fjärde delen i artikelserien om svenska veganprodukter.

Företaget A2O utvecklades av Adam Engström och Ola Albrektsson. Tillsammans med kollegorna producerar de tempeh baserad på gula ärtor, gråärtor och quinoa. Det torde vara bråda tider för gårdarna som är knutna till distributören Nordisk råvara, som säljer ekologiska, svenska baljväxter och spannmål till nya växtbaserade produkter.

Adam Engström har matintresset i blodet. Han är uppvuxen på en biodynamisk handelsträdgård i Dalarna där han gick runt och påtade i jorden. Som vuxen blev det jobb inom mat och dryck utomlands och senare även studier inom effektivitet och resursanvändning på Kungliga tekniska högskolan.

Inte tillåtet med insekter

Insekter som proteinkälla blev en snackis inom livsmedelsutveckling och Adam Engström testade mjölmaskproduktion, skaffade en lokal och började satsa på allvar tillsammans med den erfarna kocken Ola Albrektsson. Bland annat blev Ica en samarbetspartner i projektet, men snart sa Livsmedelsverket nej till insekter för humankonsumtion. Ett beslut som sedan dess dock ändrats, efter en omtolkning av EU:s regelverk.

Adam Engström och Ola Albrektsson
Adam Engström och Ola Albrektsson. Foto: A2O

Killarna fick tänka om och istället riktades siktet in på tempeh – en annan av företagets produkter. Idén är inte att försöka efterlikna kött. En intern modell som de kallar STAF genomsyrar verksamheten. STAF står för sustainable, tasty, available, food solutions. Adam Engström pratar gärna om hållbarhet, men återkommer ofta till smaken.

– Produktionen måste vara hållbar från alla perspektiv, men ”tasty” har många missat. Flera produkter som finns på marknaden smakar faktiskt inte särskilt bra. Det måste vara gott och funka på sikt. Vi tror att vi kan skapa nya spännande livsmedel och försöker inte härma någonting, utan enbart förädla utan att drastiskt förändra. Du äter till exempel inte halloumi för att du är sugen på oxfilé, utan för att du vill ha halloumi.

Varför blev det just tempeh?

– En delägare skickade över en vetenskaplig artikel som vi tyckte var intressant. Vi testade och det överensstämde med alla våra värdeord. Vi har jobbat mycket med kockar så vi gjorde ett snabbt test som vi skickade till en kund, som gillade texturen och smaken. Det är genom att ge produkterna till kockar, som i sin tur kan testa dem i en stor mängd olika rätter och sammanhang, som vi kan lära oss vad som funkar och inte. På senare tid har vi också utvecklat konsumentförpackningar för att kunna sälja till privatpersoner, säger Adam Engström.

Quinoa är ju lite udda i tempehsammanhang. Hur har det funkat?

– Många tempehprodukter kan uppfattas som torra. Vår är helt annorlunda. Egentligen kan man säga att det går att göra tempeh på alla möjliga råvaror. Quinoa är extremt svårt produktionsmässigt, men vår produkt blir otroligt saftig. Till vår stora förtret, med tanke på att vi inte vill härma kött, är den väldigt lik kött när den tillagas, säger Adam Engström.

Tempeh utvecklas genom fermentering
Tempeh utvecklas genom fermentering. Det vita är mycel som skapas av ett ofarligt svampmögel. Foto: A2O

Magiskt mögel

Den smaksatta och ätfärdiga tempehn för konsument finns i smakerna husman, koreansk chili och provençale, och den börjar spridas så smått inom dagligvaruhandeln runt om i landet.

Och nu har kanske A2O fått en extra skjuts i branschen, efter en andraplats i tävlingen Ät Stockholm i slutet av november. Det är en helt ny tävling för nya, hållbara och innovativa livsmedelsprodukter. Juryns motivering löd: ”En saftig produkt med högt näringsvärde. Näring både för magen och den svenska åkern. Produkten visar på magiska möjligheter med mögel.”

Hur ser era framtidsplaner ut?

– Vi kommer att växa organiskt och samtidigt jobba mot ett gäng nya produkter. Vi håller också på med en digital satsning, som kommer göra att vi sticker ut med nya lösningar för att nå ut till konsumenterna.

Nämn tre ledord som beskriver A2O!

– Gott, mångsidigt, transparent.