Energi · Mat med Jenny

Köttätare är målgruppen för den nya generationen vegoburgare

En vanlig fråga från blandkostare är varför veganer äter produkter som liknar kött. Ett svar på den frågan brukar vara att många vill äta den typen av mat man är van vid.

Ändå tydligare har det blivit de senaste åren, sedan företag som Beyond burger och Impossible burger gjort entré på marknaden. Syftet är inte att tillfredsställa veganernas eventuella sug efter köttsmak. Målgruppen är en helt annan: köttätarna.

En vanlig fråga från blandkostare är varför veganer äter produkter som liknar kött. Ett svar på den frågan brukar vara att många vill äta den typen av mat man är van vid. Ändå tydligare har det blivit de senaste åren, sedan företag som Beyond burger och Impossible burger gjort entré på marknaden. Syftet är inte att tillfredsställa veganernas eventuella sug efter köttsmak. Målgruppen är en helt annan: köttätarna.

Den nya generationen burgare har en extra köttig textur med rare känsla och är färgad ”blodig” med rödbetssaft. Vegankonsumenterna är tudelade. En stor del gillar de nya burgarna, medan en annan anser att de är för köttlika. Men den huvudsakliga målgruppen är inte veganer. Stora summor pengar har investerats i de amerikanska vegoköttföretagen vars produkters syfte är att ersätta köttet för klimatets skull.

I Sverige har vi sett generationsskiftet bara under det senaste året. Förutom import av just Beyond burger och Impossible burger, har även företag som Hälsans kök, Garant och Oumph lanserat sina egna varianter. Men framför allt har vi sett utvecklingen på restaurang och gatukök. Syre berättade i förra Mat med Jenny om att Sibylla saluför Oumphburgaren i alla sina gatukök.

Nu hakar vegovänliga burgerkedjan Max på trenden och lanserar burgaren Delifresh plant beef, som är en helt egenutvecklad kött-look-alike.  Max har som mål att hälften av alla sålda måltider år 2022 ska vara annat än rött kött. Just nu ligger försäljningen på närmare 40 procent.

– Framtidens protein är på gång och det bästa är framtaget här i Sverige av oss. Vårt mål är att alla köttätare ska känna att de fortfarande kan äta en grymt god köttburgare utan att det faktiskt är kött, säger Claes Petersson, vice VD/Innovations- och utvecklingschef på Max.

Hotellkedjan Scandic och restaurangkedjan Phil’s burger har satsat på Beyond burger och nytt för konsumenterna är att burgaren nu även kommer säljas i Coops butiker.

– Intresset för växtbaserad mat ökar kraftigt i våra butiker och vi är väldigt glada för att få introducera The Beyond burger för Coops kunder. Det är en burgare som sätter en ny standard för hur växtbaserad mat smakar, säger Linn Karlsson, ansvarig inköpare för vegetariska proteiner på Coop.

Den som oroar sig över transporterna från USA, kan glädjas åt att tillverkningen för den europeiska marknaden nu flyttar till Nederländerna med start i början av 2020. Värt att nämna är också att de flesta burgare är sojabaserade, men sojan som används i den här typen av produkter odlas inte på regnskogsskövlad mark.

Burger king, som kritiserats av veganska konsumenter för bristen på växtbaserat utbud, hoppar nu på tåget och introducerar sin egen version, Unbelievable Whopper. Dock går Burger king inte hela vägen, utan veganer måste byta ut dressingen till en växtbaserad. Den nya burgaren säljs inledningsvis på utvalda restauranger i Stockholm, Göteborg och Malmö.