Radar · Nyheter

Starkt svenskt stöd för enklare tågresor inom EU

Många kandidater till EU-valet tycker det är viktigt att underlätta tågresor.

Svenska föreningen Jordens vänner har tillsammans med de internationella organisationerna Stay Grounded och Back on Track undersökt stödet för nattåg och klimatsmarta resor inom EU. Bland de svenska EU-kandidaterna som svarat på enkäten finns ett stark stöd för klimatsmarta resealternativ.

Enkätundersökningen har skickats ut till kandidater till EU-parlamentet från ett tiotal länder och bland de svenska kandidaterna finns ett stark stöd för nattåg till kontinenten och förenklade bokningar av internationella tåglinjer. Nybildade Partiet Vändpunkt som kandiderar i ett EU-val för första gången går allra längst gällande miljöfrågorna: de vill förbjuda flyget på korta distanser. Vänsterpartiet, Miljöpartiet, Feministiskt Initiativ och Liberalerna vill också begränsa flygresorna de kommande åren.

Åsikterna om flyget går isär på EU-nivå, men gällande tågtrafiken är de mer överens. Konservativa och högerextrema partier drar sig i hög utsträckning för att kritisera flyget.

-Vi vet att stödet för nattågen har ökat men vi är positivt överraskade att det slagit igenom så mycket i alla partier, säger Karin Sandqvist från Jordens Vänner enligt pressmeddelandet.

Förenkla för resenären

Genom att förenkla tågresor är förhoppningen att få fler att resa klimatsmart inom EU. De flesta politiker vill att EU ska arbeta mot att det är olika standard på nationell nivå, vilket kan göra det svårt att köpa biljetter eller på andra sätt logistiskt försvårar resandet. Att göra tågresande enkelt för kunden – både att få biljetten, återbetalningar och gällande försäkringar om någonting skulle hända – är en av de viktigaste åtgärderna.

Ulf Linde från Jordens Vänner menar att det i dagsläget är svårt att resa med tåg, inte som på sjuttiotalet när han var ung och tågtrafiken fungerade bra.

– Pendeln har svängt tillbaka och det bådar gott för framtiden. Det måste gå från ord till handling så det också fungerar i praktiken nu när viljan finns, säger Ulf Linde.

Många svar i enkäten

Undersökningen har inte bara fångat röster från mitten och vänsterkanten, utan även från höger. I Österrike svarade det högerpopulistiska regeringspartiet att de är emot en lösning där ”flyget inte längre är något som alla samhällsklasser kan ha råd med”, vilket rapportförfattarna beskriver som ett tecken på hur många som inte förstår att låga priser på fossila bränslen blockerar utvecklingen av billiga, gröna alternativ. De menar att den överdrivet optimistiska, eller naiva, bilden av utvecklingen av tekniska lösningar används som en ursäkt för att göra ingenting.

– Idag måste man vara idealist eller fanatiker för att välja tåget. En vanlig människa flyger säkert ännu, trots att samvetet gnager, säger Ulf Linde och fortsätter:

– Att man vill sätta fart på de europeiska tågförbindelserna igen – det är jättekul. Om man ska hitta glädjeämnena i det politiska landskapet är det ett av dem, säger Ulf Linde.

Han menar att det mest överraskande för honom var att enkäten tydligt visar att många politiker runt om i Europa faktiskt bryr sig, vilket i sin tur beror på att EU:s medborgare bryr sig om klimatet och miljön. Han menar att det nu måste gå från ord till handling och att olika trafikansvariga institutioner runt om i Europa måste få press på sig för att faktisk förändring ska bli verklighet.

– Att politikerna nu bryr sig är väl ett tecken på att de ser att folk bryr sig. De ska ju se varåt vinden blåser, säger Ulf Linde.