Radar · Nyheter

Människorättsobservatörer förbjudna att lämna land i Grekland

Iuventa är ett annat fartyg som inte tillåts lämna hamnen utan är under utredning på italienska Lampedusa.

Båten Mare Liberum har förbjudits från att lämna ön Lesbos för att övervaka mänskliga rättigheter i det Egeiska havet. Den Berlinbaserade organisationen Mare Liberum e.V., som äger båten, patrullerar vattnen utanför den grekiska kusten för att dra uppmärksamhet till den dödliga havsrutten från Turkiet.

Med syftet att stärka solidariteten och dra uppmärksamhet till mänskliga rättigheter patrullerar Mare Liberum med besättning vattnen mellan Grekland och Turkiet. Men nu har de förbjudits att lämna hamnen på ön Lesbos.

Anledningen är att den tyska myndighet som inspekterar och klassificerar båtar (Bundesverkehrsministeriums) har slagit ner på Mare Liberums registrering som sport- och fritidsbåt. De hävdar nu att båten ska registreras i samma kategori som ett kommersiellt fraktfartyg.

– Transportministeriet, lett politikern Andreas Scheuer, från det konservativa kristna partiet CSU, vill uppenbarligen förhindra närvaron av ett civilt fartyg som försöker dokumentera kränkningar av mänskliga rättigheter och effekterna av den Europeiska unionens  dödliga gränspolitik. Vi uppmanar till ett snabbt upphävande av beslutet, säger Hanno Bruchmann, talesman för Mare Liberum e.V, i ett pressmeddelande.

Observera rättigheter

Besättningen ombord på Mare Liberum arbetar på frivillig basis för att observera situationen i det Egeiska havet mellan Grekland och Turkiet. Det är en i raden av många fartyg och båtar som hindrats från att lämna europeiska hamnar, i Italien och på Malta har liknande incidenter inträffat ett flertal gånger. Att Mare Liberums registrering nu ifrågasätts av de tyska myndigheterna ses av talespersonen Hanno Bruchmann som en del i den trend där frivilligarbetares aktiviteter begränsas omkring Medelhavet.

Båten Mare Liberum har aldrig varit ett fraktfartyg, som det ny föreslås att den ska registreras som, utan är från början en fiskebåt byggd 1917 och som på 60-talet byggdes om till en husbåt. Den skulle aldrig kunna byggas om för att möta kraven som fraktfartyg har på sig i den kategori som de nu föreslås registrera båten under.

– Påståendet om att vi kör ett fraktfartyg lämnar oss utan ord. Det är en förolämpning mot våra volontärer att vårt engagemang för mänskliga rättigheter inte erkänns ”, säger Bruchmann i pressmeddelandet.