Radar · Nyheter

Kosläpp skapar oro

Kosläpp lockar många besökare och i år kanske även djurrättsaktivister, vilket oroar.

Djurrättsaktivister har börjat planera demonstrationer vid mjölkgårdarnas årliga kosläpp, Arla har polisanmält ett Facebookinlägg och LRF förbereder bönderna för eventuella konfrontationer.

Förra veckan skickade Lantbrukarnas riksförbund (LRF) ut en lista till svenska mjölkbönder med saker att tänka på om demonstranter dyker upp vid kosläppen som arrangeras med start i april. Anders Drottja, krisberedskapsansvarig på LRF, förstår om listan i sig kan göra bönder oroliga över att konfrontationer ska uppstå.

– Men det är bättre att vara orolig och förberedd än oförberedd och sedan överrumplad. Det är befogat att informera, inte minst när en aktivist skrev på Facebook: ”I år kommer vi att slå ännu hårdare mot kosläppen. Jag tycker att vi organiserar oss lika bra som vi gjorde förra året och ser till att finnas på så många av dom som möjligt.”

Michelle Berghäll är den som har skrivit Facebook-inlägget. Hon har demonstrerat vid flera kosläpp och enligt henne har det alltid gått fredligt till när hon varit med.

– Man får inte människor att tänka till genom att förmedla ilska och skrika. Även vi som i dag står upp för djuren har tidigare köpt produkter som innebär ett utnyttjande av djur. Vi hoppas att fler ska förstå hur fel mjölkindustrin är.

Men hon förstår att bönderna inte uppskattar att de kommer.

– Jag har själv arbetat med djur på ett sätt som jag i dag inte anser är okej. Skulle människor ha ställt sig med skyltar på min dåvarande arbetsplats skulle jag förmodligen också sagt att aktivisterna hade fel och försvarat det jag gjorde.

Enligt Michelle Berghäll uttryckte hon sig som hon gjorde i Facebookinlägget för att få fler att protestera mot mjölkindustrin.

– Förhoppningen är att fler ska komma på protesterna och ge dem som besöker kosläppen information om djurplågeriet som man stödjer när man köper mjölkprodukter.

Arla polisanmälde Michelle Berghälls inlägg och mejeriföretagets vd Patrik Hansson uttalade sig om det i Lantbrukets affärstidning:

– Vi har sett ett ökande antal aktioner i samband med våra kosläpp. Det har gjort att våra medlemmar känner en ökande motvilja att visa upp sina djur och sina gårdar.