Glöd · Debatt

Panelen: Vad anser du om det fria skolvalet?

– All internationell forskning visar att den största förklaringen till hur kunskapsklyftor uppstår i skolan är långa sommarlov. Det förklarar över 80 procent av skillnaden i lärande. Elever från välmående hem, som har en rik miljö under sommaren, tappar nästan ingen kunskap. Elever som har en torftigare miljö tappar upp till motsvarande en månads skolgång. Detta är väl belagt, ändå nämns det inte alls i den svenska debatten – fokus är på en fråga som enligt forskningen bara påverkar på marginalen. Det är ideologi, inget annat.

Ulf Schyldt, 46 år, aktiv i Humanisterna och Liberalerna, Täby

– Låt oss förbjuda riskkapitalister i skolvärlden och skrota betygen på samma gång. Jag ser ingen motsättning. Skolvalet är knappast ensam bov i rummet, men har samtidigt oerhört mycket kvar att bevisa för att framstå som ett lyckat drag ur samhällsplaneringsperspektiv.

Kalle Karlsson, 42 år, humanekologisk kulturaktivist, Göteborg

– Nej, just möjligheten att välja är inte det stora problemet. Däremot är det katastrofalt att skolor drivs i vinstsyfte! Resurser borde läggas på att ta tillvara elevers olika begåvning där självklart också duktiga praktiker lyfts. Vi behöver släppa övertron på att endast teori banar väg. Betygshetsen grusar lärande för livet. Samhället har allt att vinna på att skolan, på riktigt, blir en jämlik instans!

Åsa Eriksson, 54 år, småskalig landsbygdsförespråkare, Uppsala-Björklinge