Energi · Mat med Jenny

Veganåret 2018: Mer tårtbottnar och färre kokosostar

När jag ser tillbaka på det gångna veganåret, inser jag hur stort utbudet är i jämförelse med när jag blev vegan för 20 år sedan. 2018 års största snackisar bland veganerna var helt klart för den söttandade. Att GB släppte en vegansk Magnumglass var både överraskande och populärt. Och att burgerkedjan Max introducerade en vegansk milkshake på flera av sina restauranger skapade ett mindre kaos i vegangrupperna på Facebook. Alla ville veta var, så att rusningen kunde påbörjas.

En smärre revolution var också intåget av de formbara färserna på marknaden. Anamma, Vegme och danska Naturli lanserade sina olika versioner och veganerna ägnade dygn åt att forma pannbiffar, järpar och burgare.

2018 var ärtans år. I särklass coolast var introducerandet av tempehprodukten Bärta, baserade på gula ärtor. Nytt på ärtfronten var också Findus produktserie Pease och helt nya varumärket Peas of heaven. Till och med på växtmjölkfronten fick vi en ny ärtprodukt: Sproud.

Vegme tog kanske priset som årets företag på produktfronten. De nya färska, lunchlådorna med bland annat sojaköttbullar med brunsås och potatismos visade att färdigmat inte måste vara vattnig och smaklös. Och min egen personliga favorit är Vegmes bearnaisesås. Vilken fantastisk liten rackare till sås, som inte gör minsta avkall på smak och konsistens i jämförelse med traditionell bea.

2018 års känga går till kedjan Pizza hut som gjorde en efterlängtad satsning på vegoalternativ. Självklart har veganerna väntat på en vegansk pizza med tjock botten, men i stället fick vi en glutenfri och torr pizza utan vare sig ost eller spännande pålägg.

Nu har 2019 rivstartat med en mängd nya produkter. På min personliga önskelista finns färdigbakade tårtbottnar samt en riktigt god ost som inte är kokosbaserad. Har vi inte fått nog av kokossmak snart?