Radar · Nyheter

Jens Holm (V): Krävs mer på transportområdet

Jens Holm, ordförande i riksdagens trafikutskott, lovar att Vänsterpartiet kommer att trycka på regeringen i klimatfrågorna.

Transportpolitiken tar flera steg åt rätt håll, men den tillträdande regeringen behöver lägga in en växel till om det ska vara möjligt att nå de egna klimatmålen, menar opposition och miljörepresentanter.

Överenskommelsen mellan C, MP, L och S ser nu med all säkerhet ut att forma politiken de närmsta åren. Och om man jämför med de åtgärder som las fram i den budget som gick igenom i höstas är det en stor förbättring som föreslås i överenskommelsen på flera områden, menar Madeleine van der Veer från Världsnaturfonden WWF.

Men med tanke på de utsläppsminskningar som krävs inom transportsektorn för att nå det närmsta klimatmålet – att reducera utsläppen med 70 procent till 2030 – krävs det fortsatt fler åtgärder.

– De behöver lägga in en högre växel, säger Madeleine van der Veer.

En av de centrala parterna för att få igenom den kommande politiken är Jens Holm från Vänsterpartiet och ordförande i riksdagens trafikutskott. Han är glad över att parterna redan har kunnat nå bred enighet kring flera förslag i överenskommelsen på transportområdet, men han tror också att fler åtgärder kommer att krävas.

– Det är exempelvis glädjande att förbudet mot att sälja diesel- och bensinbilar kommit med, även om det är fem år senare än vad vi föreslagit i vårt valmanifest, säger Jens Holm till Syre och fortsätter:

– Men det kommer att krävas mycket mer än vad som står i de här förslagen, vilket visar att regeringen kommer att behöva förhandla med oss.

Jens Holm pekar därmed på att de fortsatt har en central roll i förhandlingarna för att få igenom alla de riksdagsbeslut som kommer att krävas. Men han säger också att förslagen på energi- och klimatområdet redan nu faller partiet i smaken.

– Det finns ju flera rena lagförslag där, som kommer att kräva vårt stöd i den här överenskommelsen, och då kan jag lova att vi kommer att göra allt för att se till att det blir så kraftfulla åtgärder som möjligt.

Centerpartiets Rickard Nordin trycker dock på att genomslaget av flera av åtgärderna först går att se när de är på plats, då det rör sig om beteendeförändringar som är svårare att bedöma.

– Vi vet exempelvis inte vilken effekt som ett förstärkt bonus-malus-system (där fordonskatten höjs eller sänks beroende på vilken miljöklass fordonet tillhör, reds. anm) kommer att få, förrän folk har börjat köpa fordonen.