Energi · I blickfånget

Musikern som slutade flyga

Pär Moberg har varit med i klezmer- och balkaninspirerade Malmöbandet Tummel sedan starten 1997.

Han brukade resa långt för att spela musik, men musikern Pär Moberg har slutat flyga.

Ändå fortsätter Pär Moberg att dra ihop musiker från många olika kulturer – många finns ju på hemmaplan i Malmö.

Vi träffas på det smått klassiska konditoriet Martins mellan Möllevången och Triangeln i Malmö. Där känns inredningen som om den varit densamma de senaste 20 åren och kaffet är av en enda variant – bryggkaffe med möjlighet till påtår.

Pär Moberg dricker dock te och äter en baguette med grönsaker på. Han har kommit med tåget från Simrishamn och ska sedan ta cykeln vidare till musikhögskolan, där han är den lärare som har det högsta ansvaret för folk- och världsmusiklinjen. På kvällen är han med och arrangerar en konsert och efterföljande dans med de polska folkmusikerna Janusz Prusinowski Kompania.

I Simrishamn har han föreläst och spelat på biblioteket under rubriken ”Arabisk musik – en svensk angelägenhet”.

– Arabiskan är det andra största språket i Sverige, och det femte största i världen. Dessutom är det musik som betyder så mycket för så många som bor i Sverige i dag. Det borde kanske till och med tillhöra allmänbildningen att känna till några kända musiker från arabvärlden? säger han och jämför med att många känner till de mest kända låtarna eller musikerna inom till exempel jazzmusik även om man inte lyssnar på den.

Själv står Pär Moberg sedan länge stadigt rotad i den svenska folkmusiken, men han började också tidigt intressera sig för musik från Östeuropa. Bland de många band han spelar i finns det klezmer- och balkaninspirerade Malmöbandet Tummel, där han har spelat saxofon ända sedan det bildades 1997.

”Bagdad Sessions”

Först för drygt tio år sedan började Pär Moberg intressera sig för den arabiska musiken. Han fick då i uppdrag att bilda ett husband – World music orchestra – till en världsmusiksatsning av organisationen Musik i syd.

– Vi spelade visserligen ingen arabisk musik men genom bandet kom jag i kontakt med den irakiske oudspelaren och kompositören Jafar Hasan Aboud. Tack vare honom gav jag mig för första gången på allvar på arabisk musik.

Genom Jafar Hasan Aboud blev bandet inbjudet att spela i Iraks huvudstad Bagdad 2013.

– Men alla vågade inte åka med. Därför bildade vi som åkte dit ett nytt band, Mazguf ensemble.

Med det bandet började Pär Moberg arrangera en klubb på nöjesstället Moriska paviljongen i Malmö, under namnet Bagdad Sessions. Där har de bland annat spelat med den egyptiska exilmusikern Ramy Essam.

– Vi är ett slags husband eller kollektiv av musiker som bjuder in gästartister. Det blir ett sätt för arabiska musiker att få en offentlig plattform i Sverige och inte ”bara” spela på bröllopsfester. Numera är det här en av de viktigaste grejerna i mitt musikaliska liv, säger Pär Moberg.

– Många som jag spelar tillsammans med har blivit mina personliga vänner. Jag har fått en inblick i hur Sverige fungerar när man inte är från Sverige. Det är så mycket som vi svenskar aldrig får reda på, säger Pär Moberg och tänker bland annat på hur det är att gå och vänta på uppehållstillstånd – eller avslag.

Alla kan hjälpa någon

Dagen innan vi träffas har han varit Stockholm med en av alla de han har lärt känna genom musiken. Vännen, som också är musiker, har inte fått uppehållstillstånd i Sverige trots att det finns en hotbild mot honom i hemlandet, och han lever nu som papperslös. Pär Moberg har följt med honom till hans ambassad för att försöka få tag i papper som kanske kan hjälpa.

– Vi kan ju inte hjälpa alla, men alla kan hjälpa någon. Det är klart att jag ofta känner mig maktlös men om det finns någon jag kan hjälpa försöker jag med det. Jag tänker: var kan min tid och mina pengar göra mest nytta?

Pär Moberg var tidigare medlem i Miljöpartiet lokalt i Skurups kommun där han bor. Men när partiet på riksplan var med och tog beslutet om gränskontroller till Sverige bytte han parti. Numera är han engagerad i Vänsterpartiet i Skurup istället och jobbade mycket för partiet under valrörelsen.

– På ett plan är jag inte så politisk. Jag har inte så mycket till övers för den politiska kohandeln. Men jag inser att när det gäller mycket av det jag brinner för krävs förändring på den politiska nivån.

Pär Moberg är stadigt rotad i den svenska folkmusiken men använder också musiken för att få musiker som flytt till Sverige att hitta en scen och känna sig hemma i sitt nya land
Pär Moberg är stadigt rotad i den svenska folkmusiken men använder också musiken för att få musiker som flytt till Sverige att hitta en scen och känna sig hemma i sitt nya land. Foto: Michel Thomas

Leva klimatvänligt

Utöver musiken och migrationsfrågorna finns hans engagemang till stor del inom miljöfrågor och inte minst för klimatet. Pär Moberg äger en etanolbil men tar helst tåg och cykel när han ska någonstans. När det inte fungerade att sätta solceller på huset där han och hans familj bor specialbyggde han ett växthus att sätta dem på i stället.

– Jag har haft ett miljöengagemang sedan jag var ung och läste miljö som tillval i gymnasiet. Jag trivs med att vara mycket i naturen och jag är road av att odla.

Han har länge försökt leva klimatvänligt. Han har slutat äta kött och minskat bilkörandet rejält, men har rest en hel del som frilansande musiker.

– Jag har flugit härs och tvärs över världen. Då tänkte jag att det var oundvikligt.

Men när han räknade såg han att flygresorna gjorde att hans klimatpåverkan var mycket stor, trots alla andra ansträngningar.

– Det blev en ögonöppnare.

I samma veva var det tal om en resa till Indien för att spela där 2017. Men jag bestämde mig för att skippa den.

Beslutet väckte en del irritation hos de andra musikerna men Pär Moberg hade bestämt sig. Och han har stått fast vid sitt beslut.

– Jag har sagt till alla jag spelar med att jag flyger inte. Det har lett till en del sura diskussioner, det är klart att det kan vara en provocerande tanke för andra som flyger, säger Pär Moberg.

Tåg istället för flyg

Nyligen hade han en konsert i London med ett av de band han spelar med, Nordic raga. De andra musikerna tog flyget dit men Pär Moberg satte sig på tåget. På vägen fick han bland annat se och övernatta i Paris. Och för att få ut mer av resan hittade han även ett lärarutbyte som gick att göra i Limerick på Irland. Det gjorde också att resan delvis kunde bekostas av en Erasmusstipendium.

– Jag kanske inte får lika hippa uppdrag som andra när jag inte tar flyget. Men jag får hitta andra typer av spelningar.

Hans vänner och bekanta har kunnat följa den flygfria resan till London och Limerick på Facebook. Pär Moberg har både lagt upp rese- och konsertbilder, och berättat hur han har arrangerat resan, hur det har fungerat och varför han har valt tåget framför flyget.

Han har också konstaterat att resan blev mer än 4 000 kronor dyrare med tåg än med flyg.

”Jag fattar att denna skillnad i pengar kan avskräcka folk. Men varför är det så här? Det är inte för att tåg är dyrt. Det är för att flyg, tack vare skattesubventioner, är skrattretande billigt”, skriver han som kommentar till det.

Då och då har han mötts av kritiska kommentarer från personer som bland annat menar att alla inte har valmöjligheten att ta tåget istället för flyget. Men Pär Moberg menar att ska vi lyckas rädda vårt klimat krävs uppoffringar. En sådan kan vara att det inte går att resa exakt när man vill och hur man vill.

– Det kommer krävas gigantiska förändringar i våra beteenden. Och det handlar framför allt om just uppoffringar, säger han.

Men att han inte längre reser lika långt och ofta verkar inte vara något Pär Moberg sörjer.

I stället fortsätter han att jobba hårt för fler spelningar med de musiker från jordens alla hörn som går att samla hemma i Skåne.

Pär Moberg

Spelar saxofon, didgeridoo, flöjter, vevlira med flera instrument och arbetar både som frilansande musiker i flera band och som adjunkt och ansvarig för folk- och världsmusikutbildningen på musikhögskolan i Malmö.
Ett av musikprojekten är Bagdad Sessions på den populära nattklubben Moriska Paviljongen i Malmö.
Han driver Skåne Folk youth ensemble, ett projekt som samlar unga personer i Skåne som spelar instrument eller dansar och vill göra det tillsammans.