Radar · Nyheter

Japan ska bygga världens första eltankfartyg

Fartyg må enligt många vara bättre än flyg men utsläppen är ändå stora, bland annat av svavel.

Det första eldrivna tankfartygen planeras nu i Japan. Fyra företag har gått ihop och driver satsningen tillsammans, rapporterar Ekot. Det gemensamma nystartade företaget e5 Lab har redan identifierat en rad utmaningar med projektet som de hoppas ska förändra och förbättra den marina infrastrukturen.

Eldrift är på frammarsch inom olika sektorer världen över. Målet för det nya japanska tankfartyget som blir det första i sitt slag är noll utsläpp. Fartyget planeras om allt går som det ska att vara klart 2021. Fartyg som går på enbart el har hittills haft det svårt att ta sig in på marknaden. Delbis därför att det krävs väldigt mycket el och batterikraft för att de ska kunna åka de långa sträckor som det innebär att färdas till havs.

Det japanska elfartyget kommer enligt Ekots uppgifter att ligga i vattnen i Tokyobukten och drivas med batterier. På sikt är ambitionen från de fyra bolagens sida att utveckla elfartyg som kan åka ut på havet och färdas längre längs med kusten.

Enligt tidningen Ship Insight är det företagen Asahi Tanker, Exeno Yamamizu Corporation, Mitsui OSK Lines (MOL) och Mitsubishi Corporation som ligger bakom samarbetet. Det nya gemensamma företaget e5 Lab kommer tillsammans använda sina kunskaper för att etablera och marknadsföra denna ”förhållandevis rena modell av marin transport”, skriver Ship Insight. Genom att tillsammans utveckla båten och teknik hoppas man kunna förändra möjligheterna och infrastrukturservicen för den internationella fartygsindustrin. Många utmaningar finns innan detta kan bli verklighet. 

IMO, den internationella sjöfartsmyndigheten har skärpt reglerna för svavelutsläpp från och med nästa år, rapporterar Ekot. I januari 2020 kommer kraven ha hårdnat. Rederierna kommer därmed behöva vidta åtgärder för att minska svavelutsläppen, varav el skulle kunna vara ett alternativ..

Vetenskapsradion uppmärksammade i fjol att de nya reglerna som träder i kraft för bränsle, och framförallt berör fartyg som använder bränsle med hög halt svavel, kan fördubbla priset för rederierna. Detta då restprodukten bunkerolja som i dagsläget används inte längre kommer hålla måttet.