Radar · Nyheter

Medelhavet: Dyra böter snart lag och ännu ett fartyg på väg

En träbåt närmar sig Aquarius, MSF:s och SOS Mediterranees båt som beslagtogs av Italien förra året.

Italiens inrikesminister föreslog tidigare under sommaren en böter på hundratusentals euro för de räddningsfartyg som lägger till i italienska hamnar. Nu har den nya förordningen röstats igenom och behöver bara godkännas slutgiltigt för att träda i kraft.

”Salvinis säkerhetsförordning (bis) har idag blivit lag. Böter på 1.000.000 euro om ett humanitärt räddningsfartyg som #OpenArms åker in på italienska vatten. Allt för ”säkerhet”. Vi fortsätter”, skriver Proactiva Open Arms på Twitter. De är en av få frivilligorganisationerna som finns kvar på Medelhavet.

Enligt den italienska tidningen La Repubblica krävdes 109 röster för att förordningen skulle få den majoritet den behövde. Det lyckades med andra ord. Nicola Zingaretti från det Demokratiska partiet sa att ”Salviniförordningen är nu verklighet, Italien är mer osäkert”. Han påpekade också att bekämpning av maffian inte nämns i den nya säkerhetsförordningen – bara flyktingar och migranter, rapporterar La Repubblica.

Nya lösningar

Den senaste tiden har många fartyg som räddat flyktingar och migranter blivit drivande runt till havs utan en säker hamn att lägga till i. Sea-Watch 3, vars kapten Carola Rackete hamnade i husarrest innan hon frigavs av den sicilianske domaren, ligger fortfarande still i hamnen.

Nu arbetar framförallt EU-länderna Frankrike och Tyskland för att införa en gemensam omfördelningsekanism. Det ska vara en nödlösning på vad som pågår på Medelhavet med båtar som nekas säkra hamnar. 14 länder har sagt att de stödjer eller ska delta i mekanismen. Just nu sker avtal ad-hoc: Italien och Malta blockerar sina hamnar, och flyktingar och migranter släpps bara av livräddningsfartygen efter garantier från andra EU-länder att ta in dem.

Vid ett besök i Italien i fredags påpekade Ursula von Der Leyen, tillträdande ordförande för EU-kommissionen, att en ny gemensam migrationspolitik behövs för hela unionen. Dublinförordningen, som sätter stor press på länderna på frontlinjen och yttre gränsen, är föråldrad.

– Jag vill föreslå en ny pakt för migration och asyl eftersom jag tror att vi behöver en ny och och uppdaterad syn… på migration, sa Ursula von der Leyen på en presskonferens efter samtal med den italienska premiärministern Giuseppe Conte, skriver The Local Italy.

MSF och SOS Mediterranee på väg

Samtidigt meddelade Läkare utan gränser och SOS Mediteranee att de närmar sig de internationella vattnen på centrala Medelhavet, men att de under de första dagarna tränar inför kommande livräddningsoperationer. I söndags lämnade de hamnen i Marseilles och de beräknas återuppta livräddningsaktioner snart, skriver InfoMigrants.

De två organisationerna har inte haft ett fartyg sedan deras båt Aquarius beslagtogs av italienska myndigheter i fjol. I början på juli annonserade de att de snart skulle komma tillbaka för att rädda liv på centrala Medelhavet, som är det dödligaste havet i världen.